Paikallisuudessa on voimaa

0

Suomalaisen mediamaailman viime aikojen merkittävin uutinen kuultiin eilen, kun Sanomat kertoi ostavansa aluelehtiä kustantavan Alma Media Kustannuksen.

Kauppaan kuuluvat Aamulehti, Satakunnan Kansa ja 13 pienempää paikallislehteä Pirkanmaalta sekä Länsi- ja Keski-Suomesta.

Uutinen on selvä merkki siitä, kuinka mediajätti Sanoma uskoo paikallisuuden voimaan. Kaksi vuotta sitten sama konserni alkoi julkaista kolmea uutta paikallista lehteä; HS Espoota, HS Vantaata ja HS Helsinkiä.

Lehtien tarkoituksena on keskittyä kertomaan paikallisia tarinoita ja esitellä oman kaupunkinsa asioita, tapahtumia sekä ihmisiä.

Nyt Sanomilla on käsissään Helsingin Sanomien ja Ilta-Sanomien lisäksi kaksi uutta maakuntalehteä ja nippu paikallis­lehtiä. Konsernissa on ilmeisesti huomattu, että yksi valtakunnallinen lehti ei ole riittävästi.

Ihmiset kaipaavat uutisia, ilmiöitä ja tietoa läheltään. Koko maata koskevat asiat ovat tärkeitä, mutta yhä tärkeäm­pää on se, mitä tapahtuu omassa elinympäris­tössämme.

Me paikallislehtenä olemme siinä ytimessä; aina lähelläsi. Kerromme, mitä kotipaikassamme tapahtuu, miksi ja milloin. Pengomme puheenaiheita esiin pohjia myöten, olemme paikalla kun tapahtuu ja annamme äänen oman kaupunkimme ihmisille.

Tämän teemme tunteella, rohkeudella ja omalla äänellä.

Uuden jättikaupan yhteydessä julkaisutoiminta keskittyy yhä enemmän.

Seassa on vielä muutamia meitä, jotka emme kuulu mihinkään konserniin.

Keskittämisessä on voimaa, mutta siinä on myös uhkia. Kuinka pidetään huolta siitä, että paikallisten oma ääni ja ilmaisutapa säilyvät? Kuinka pidetään huolta siitä, että läheinen lukijasuhde säilyy?

Kommentoi

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi.