Koti Arjessa mukana Paikka verkkokaupan kivijalkaliikkelle löytyi Kangasalantien varresta – yrittäjä neuvoo pukeutumaan pikkujoulukaudella...

Paikka verkkokaupan kivijalkaliikkelle löytyi Kangasalantien varresta – yrittäjä neuvoo pukeutumaan pikkujoulukaudella arkikäyttöön muokattaviin asuihin, kimalteista tinkimättä

0
Ensin verkkokauppa, sitten myymälä. Amada Storen nimi on yhdistelmä Anne Palosen lasten nimistä.

Jo pienestä tytöstä asti Anne Palonen, 32, on haaveillut omasta vaatekaupasta. Idea alkoi todentua äitiyslomalla ensimmäisen lapsen, Danielin, syntymän jälkeen neljä vuotta sitten.

Toimistotehtäviä rautakaupassa ja pankissa tehnyt Palonen päätti toteuttaa unelmansa ja suorittaa yrittäjän ammattitutkinnon iltaopintoina. Melkein yhtä aikaa toisen lapsen kanssa tuli y-tunnus.

– Päivä ennen Amandan syntymää tuli kotiin kirje, jossa tunnus oli. Valmistuin kaksi viikkoa synnytyksen jälkeen.

Idea naistenvaatteita myyvästä verkkokaupasta ei ole kovin ainutlaatuinen. Rahoitusta oli hankala saada, joten Palonen antoi visan laulaa.

– Lähdin Manchesterin tukkuihin mukanani muutaman tuhannen euron luottorajalla varustettu luottokortti. Hassasin rahat vaatteisiin.

Koska pienellä oli pärjättävä, niin Palonen teki verkkosivutkin itse. Verkkokauppa nimeltä Amada Store aukeni kaksi vuotta sitten.

– En ole mikään nero tietokonehommissa, mutta onnistuin Youtuben ohjevideoiden avulla.

Viime vuosi oli yrittäjän oppivuosi. Vaikeuksien jälkeen Amada Store on löytänyt oman paikkansa sekä asiakaskuntansa alalta, jossa tarjontaa on paljon.

– Yritin alkuun näyttää isommalta toimijalta kuin olinkaan. Nyt olen oppinut ettei minun tarvitse.

Vaatteita tilataan vain pieniä eriä, esimerkiksi kuusi kappaletta tiettyä mekkoa. Markkinointi tapahtuu sosiaalisessa mediassa, pääasiallisesti Instagramissa.

Instagram-tarinoissaan Palonen esittelee vaatteita itsensä päällä, tekee asukokonaisuuksia sekä kertoo, millaisia vaatteet ovat kooltaan tai materiaaleiltaan. Esittelyvideoita Palonen kuvaa omalla kännykällään peilin edessä.

Helposti lähestyttävä Palonen ja hänen päivittäiset höpöttelynsä ovat saaneet aktiivisia seuraajia. Toiminta on vuorovaikutuksellista, sillä yrittäjältä myös kysellään tuotteista Instagramin viestipalvelun kautta.

– Ihmiset näkevät miltä vaatteet oikeasti näyttävät normaalin kokoisen naisen päällä.

Palautuksia tulee todella vähän. Se on todella hyvä asia, koska palautukset tulevat yrittäjälle kalliiksi.

Amada Storen vaatteet sopivat niin nuorille kuin vanhoille. Noin 20–35-vuotiaat Palonen on tavoittanut somesta. Messuilla taas on käynyt niin, että vanhempi väestö on tyhjentänyt vaaterekit paljettimekoista. Tämä huomio kummitteli taustalla, kun Palonen haki uusia tiloja verkkokaupalle.

Kangasalan keskustasta löytyi paikka, johon sopi myös kivijalkamyymälä. Liike aukeni lokakuun alussa Kangasalantien varteen.

– En olisi koskaan pannut pystyyn pelkkää myymälää, verkkokauppa toimii veturina. Mutta ajattelin, että tänne löytävät nekin, jotka eivät ole somessa. On myös hauska suunnitella erilaisia tapahtumia, joita myymälässä voi pitää.

Räväkäksi pukeutujaksi tunnustautuva Palonen haluaa, että vaatteissa on joku juju: värejä, kuoseja, niittejä tai hapsuja.

– Olen aina ollut rohkea pukeutuja. Kannustan etsimään omaa tyyliä ja pukeutumaan näyttävämmin, myös arjessa.

Pikkujouluvaatteiden hankintaan Palonen suosittelee asukokonaisuuksia, joita on helppo muokata myös arkikäyttöön. Juhlan viehätys on siinä ettei kimalteista tarvitse tinkiä.

– Pikkujouluissa parasta on, kun voi pukea bling blingiä ja glitteriä.

Kommentoi

Kirjoita kommenttisi
Kirjoita nimesi tähän