Painon laskeminen Jari Villgrenin huomaamatta antoi pontta elämäntapamuutokselle

0
Jari Villgren käy kerran viikossa kuntopiirissä, jossa myös nyrkkeillään.

Pitsaa ja hampurilaisia viikonloppuna. Napostelua joka välissä. Aterioiden korvaamista leivällä. Tällaiset olivat 37-
vuotiaan Jari Villgrenin syömistottumukset muutama vuosi sitten.

Kaiken päälle hän oli kokeillut pikadieettiä, jonka aikana syötiin kilokaupalla maitorahkaa ja kuntoiltiin hiki hatussa. Kilot kyllä karisivat, mutta palasivat hetkessä takaisin.

Vuodet 2017 ja 2018 olivat äärimmäisen hektiset. Villgren, kahden alakouluikäisen lapsen isä, teki päivät töitä ja riensi niiden päätteeksi opintojen pariin. Kotona hän oli vasta illalla.

– Söin töissä lämpimän aterian, ja koululla pistin suuhuni leivän ja banaanin. Siinä alkoi paino laskea vähän niin kuin vahingossa, Vill­gren muistelee.

En pakottanut itseäni järjettömiin liikuntasuorituksiin tai lajien pariin, joista en pitänyt.

Villgrenin mielestä painon laskeminen oli sinänsä hyvä juttu, vaikka tietenkin se olisi voinut tapahtua jollakin muulla tavalla kuin huonolla ateriarytmillä.

Joka tapauksessa vaivihkainen, huomaamatta tapahtunut painonlasku antoi pontta suuremmalle elämäntapamuutokselle. Villgren alkoi liikkua enemmän. Pikkuhiljaa myös ruokatottumukset muuttuivat.

– Pari kertaa viikossa menin aiemmin töihin, jotta ehdin ennen koulua käydä salilla. Salin jälkeen koululla oikein tunsin, kuinka energia virtasi minussa, Villgren muistelee.

Ruokarytmi alkoi tasapainottua, roskaruoan kulutus loppui, kasvisten määrä aterioilla lisääntyi ja einekset korvautuivat perinteisellä kotiruoalla.

Myös vaimo alkoi liikkua, mikä kannusti ja ylläpiti Villgrenin omaa elämäntapamuutosta. Yhdessä köpöteltiin viikonloppuisin luontopoluilla. Ja kun lapset lähtivät omiin harrastuksiin, suuntasi isä pyöräilemään tai kävelyretkelle.

– En pakottanut itseäni järjettömiin liikuntasuorituksiin tai lajien pariin, joista en pitänyt. En myöskään laskeskellut hiki otsassa kaloreita, vaan yksinkertaisesti päivitin ruokavalion astetta terveellisemmäksi.

Villgren uskoo, että juuri armollisuuden ansiosta elämäntavat ovat pysyneet terveellisinä. Hän ei anna itselleen raippaa, jos joskus tulee jakso, jolloin liikkuminen ei huvita, tai jos ruokailutottumukset eivät meinaa pysyä ruodussa.

– Pieni repsahtaminen on ihan sallittua. Meillä on esimerkiksi kerran viikossa herkuttelupäivä. Ja lomilla otan tietoisesti vähän rennommin. Kesäsaunassa olut ja makkara maistuvat, hän sanoo.

Lue tästä ammattilaisen vinkit elämäntapamuutoksen tekemiseen.

Kommentoi

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi.