Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttö­kokemuksen parantamiseksi. Lisätietoja.
Etusivu Uutiset KS-digi Tapahtumat Boksi Kuvat Blogit Ajankohtaista

Palveluaikaa lisää uusilla järjestelyillä

Pääkirjoitus - 5.7.2013 kello 6.19

Matti Kauhanen 5.7.2013

Kangasalan terveyskeskuksen lääkärien vastaanottoaikojen seuranta on poikinut arvokkaan tiedon. Lääkärien vastaanottoajoista löytyi ylikapasiteettia peräti 12 tuntia eli liki kaksi työpäivää viikossa.

Vajaassa parissa työpäivässä per viikko ehtii hoitaa monta potilasta sen sijaan, että heidät pakotetaan jonottamaan vuoroaan viikkokausia. Kuukaudessa hoitoaika lisääntyy viikolla, mikä on todella paljon.

Lisää oikeaa hoitoaikaa lääkäreille löytyy, kun työt järjestetään kysynnän mukaan ja vähemmän kiireiset asiat hoidetaan luppoaikoina. Tätä voi sanoa yksinkertaistettuna maalaisjärjen käytöksi.

Kangasalan oivallus pitäisi levittää kautta koko maan. Se voisi helpottaa merkittävästi pitkien hoitojonojen purkamista ja vähentää potilaiden kärsimyksiä sekä alentaa terveydenhoidon kustannuksia.

Kangasalan terveyskeskuksen mallia soisi suosittavan myös Kelan, työvoimatoimistojen, pankkien ja vakuutusyhtiöiden palveluissa. Taustatöille pitäisi järjestää aikaa muulloin kuin pahimman asiakasruuhkan aikana.

Esimerkiksi Kelan ja työvoimatoimistojen virkailijat sulkevat ovet ja poistuvat lounastauolle juuri silloin, kun muualla töissä olevilla ihmisillä olisi mahdollisuus hoitaa asioitaan. Työpäivän aikana tai sen jälkeen asiointiin ei useimmilla ole mahdollisuutta.

Suurin osa suomalaisista odottaa vuoroaan jonoissa hermostumatta hikisen numerolappunsa kanssa. Sekin vielä siedetään, että asiakaspalvelijoista toinen poistuu yhtäkkiä omille asioilleen.

Monia palveluita on tietysti mahdollista saada internetissä, mutta esimerkiksi Pirkanmaan työvoimatoimistossa ne eivät vielä toimi toivotulla tavalla. Eikä läheskään kaikilla ole edelleenkään nettiä käytössään.

Sama pätee moniin puhelinpalveluihin. Niissä jopa kymmenien minuuttien jonottaminen on enemmän sääntö kuin poikkeus. Surkeimpia esimerkkejä ovat puhelinoperaattoreiden palvelut.

Huonoonkin palveluun tottuu, jos parempaa ei ole tarjolla. Palveluja voi kuitenkin parantaa pienilläkin oivalluksilla.

Kommentoi / Keskustele aiheesta

Kangasalan Sanomat edellyttää, että verkkokeskustelu käydään asiallisesti ja hyvässä hengessä. Poistamme kommentit, joissa loukataan ihmisarvoa, yllytetään rikokseen, rasismiin tai jotka ovat muutoin sopimattomia tai hyvien journalististen tapojen vastaisia.

~
Takaisin ylös