Uutiset

Pirkanmaan maakuntahallitus kiirehtii ysitien parantamista – ”Vt 9 on turvallisuudeltaan puutteellinen, suorastaan vaarallinen”

Valtatie 9 on maan vilkkain kaksikaistainen tie. Se on jatkuvasti kasvaneelle liikenteelle tukkoinen ja osin turvaton. Kuva: Pekka Kaarna

Pirkanmaan maakuntahallitus haluaa kiirehtiä ysitien parantamistöitä. Asiasta kerrotaan Pirkanmaan liiton tiedotteessa.

Maakuntahallituksen mukaan Tampereen ja Oriveden välisen tien muuttaminen nelikaistaiseksi on aloitettava viipymättä välillä Alasjärvi-Käpykangas. Maakuntahallitus linjaa, että valtatie 9 on oleellinen osa valtakunnallista liikennejärjestelmää, ja sillä on keskeinen rooli pitkän matkan henkilöliikenteelle, teollisuuden kuljetuksille ja alueen joukkoliikenteelle.

– Vt 9 on turvallisuudeltaan puutteellinen, suorastaan vaarallinen. Tampere-Kangasala-Orivesi -yhteysväli on 9-tien ruuhkainen pullonkaula. Liikenneturvallisuuden kannalta tilanne on kriittinen, ja kolarit eivät ole harvinaisia. Yhteysvälillä on valtakunnallisesti eniten turvallisuuspuutteita, eikä väli täytä pääteille asetettuja vaatimuksia. Tieosuudella liikenteen kasvuennuste on kova, ja raskaan liikenteen osuus poikkeuksellisen suuri. Valtatie 9 on viimein laitettava kuntoon, sanoo maakuntahallituksen puheenjohtaja, kertoo kansanedustaja Sofia Vikman tiedotteessa.

Alasjärvi–Käpykangas-yhteysvälin vuorokausiliikenne on yli 20 000 ajoneuvoa.

– Kyseessä on Suomen vilkkain kaksikaistainen tieosuus. Tällaisia teitä ei Väyläviraston näkemyksen mukaan saisi olla edes olemassa. Tieosuus ei täytä valtakunnallisille pääväylille asetettuja vaatimuksia. Toistuvat häiriöt liikenteen sujuvuudessa hidastavat sekä paikallisliikennettä että pitkän matkan teollisuuden ja elinkeinoelämän kuljetuksia, Vikman sanoo tiedotteessa.

Hankkeen tarvitsema valtion rahoitusosuus on 95,1 miljoonaa euroa. Hanke tuottaa tiedotteen mukaan 1,8-kertaiset hyödyt suhteessa kustannuksiin.

– On selvinnyt, että yhteysvälillä sijaitsevat Olkahistenlahden sillat ovat betonin alkalikiviainesreaktion vuoksi vakavasti rapistumassa. Korjaus on käytännössä välttämätöntä kytkeä Alasjärvi-Käpykangas -hankkeeseen, jonka yhteydessä toteutetaan nelikaistaistuksen vaatimat uudet sillat, sanoo Vikman.

Siltojen korjaus nykyisellä kaksikaistaisella tiellä aiheuttaisi ysitielle liikenteellisiä haittoja. Toinen aikataulupaineita aiheuttava seikka on maakuntahallituksen mukaan Tasanteen eritasoliittymän kohdan liito-oravia koskeva poikkeamislupa, joka on voimassa enää vuoden 2026 loppuun saakka.

Pirkanmaan tieverkolla on maakuntahallituksen näkemyksen mukaan Suomen suurin investointivaje, kun tarkastelun kriteerinä käytetään vuorokausiliikennettä suhteessa tien kaistojen määrään.

– Tätä kuvaa sellaisten 1+1 -kaistaisten teiden määrä, joilla vuorokausiliikenne on yli 15 000 ajoneuvoa. Tällaisia reilusti yliliikennöityjä kaksikaistateitä on Pirkanmaalla enemmän kuin koko muussa Suomessa yhteensä. Valtateiden 3, 9 ja 12 pullonkaulojen poistamiseen tähtäävät hankkeet ovatkin kaikki hyöty-kustannussuhteeltaan Suomen kannattavimpien väylähankkeiden joukossa. Kasvualueiden liikenneinfraan investointi kannattaa tiukassakin taloustilanteessa, Vikman korostaa tiedotteessa.

MainosTilaa Kangasalan Sanomat alkaen 3,50 €.Tilaa tästä

Kommentoi

Lähettämällä kommentin, olet lukenut ja hyväksynyt kommentointiin liittyvät säännöt sekä tietosuojaselosteen.