Pitkäjärven koulun sulkeminen koronan vuoksi antoi potkua etäopetuksen kehittämiseen – ”Opettajat ovat omaksuneet ja halunneet oppia”

0
Suomen kielen ja kirjallisuuden opettaja Suvi Tulonen sekä tekstiilityön ja terveystiedon opettaja Elina Mäki-Maunus ovat ideoineet etäopetukseen erilaisia tehtäviä.

Pitkäjärven koulun sulkeminen antoi potkua etäopetuksen kehittämiselle. Wilmassa jaettavien tehtävien rinnalle on tullut video-opetusta sekä nettipalavereita.

Keskiviikosta alkaen kaikki Kangasalan koulut ovat siirtyneet etäopetukseen. Kouluilla järjestetään opetusta vain niille 1.–3.-luokkien oppilaille, joiden vanhemmat työskentelevät yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisillä aloilla.

Hätä keinot keksii kuuluu vanha sanonta. Pitkäjärven koulun mentyä koronaviruksen takia kiinni, siirrettiin koko opetus verkkoon. Tilanne oli uusi, mutta tekniset valmiudet etäopetukseen olivatKangasalla hyvät. Koneita on kouluilla hyvin ja niitä voi tarvittaessa lainata koteihinkin. Joissakin paikallisissa kouluissa etäopetusta on kokeiltu ennenkin.

– Sariolan koulussa, jossa itse toimin opettajana, jokaisella yläkoululaisella on henkilökohtainen laite. Osa koulutehtävistä löytyy verkosta ja ne tehdään kotona. Isommissa kouluissa esimerkiksi vieraiden uskontojen opetusta saattaa olla etäopetuksena. Ja jonkin verran on etäopetuksessa ollut oppilaita, jotka eivät syystä tai toisesta pysty koulussa käymään, Pekka Lumijärvi kertoo.

Lumijärvi on uskonnon opettaja, mutta myös tutoropettaja. Hän siis antaa muille opettajille teknistä tukea. Kangasalla heitä on useampia. Tutoropettajat ovat viime aikoina perehdyttäneet eri koulujen opettajia etäopetukseen. Vallitsevassa tilanteessa opettajien motivaatio uuden oppimiseen on ollut korkealla.

Kokeiden järjestäminen etäopetuksessa on hankalaa, koska ei voida varmistaa sitä, saako joku apua kokeen tekemiseen. Mutta kokeet eivät ole ainoa arviointikeino.

– Opettajat ovat omaksuneet ja halunneet oppia. Jos tilanne olisi normaali, moni olisi ehkä ajatellut, että ihan kiva, mutta jatkan vanhaan tuttuun malliin.

Tilanne tuli Pitkäjärven opettajille hyvin nopeasti eikä valmistautumisaikaa juuri ollut. Tehtävien lähettäminen Wilman kautta on ollut ensimmäinen vaihtoehto.

– Nyt kun tilanne on pitkittynyt ja laajenee, niin opettajat ottavat yhä enemmän käyttöön videopuhelumahdollisuuksia, Lumijärvi uskoo.

Opetusalustoissa on monenlaisia mahdollisuuksia. Pitkäjärven opettajat ovat pitäneet kokouksia Google Meetin avulla. Jotkut ovat käyttäneet Meetiä myös yhteydenpidossa oppilaisiin. Koulutehtäviä on Google Classroomiissa. Siellä opettaja näkee ja voi kommentoida reaaliajassa oppilaiden työskentelyä.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Nyt koulua käydään etäopetuksena myös Kangasalla.

Tehtäviä voi tehdä myös ryhmissä, samalla on keskustelumahdollisuus chatin kautta. Virtuaalinen oppitunti onnistuu Classroomissa livenä tai tallenteena. Google Jamboard taas on digitaalinen kirjoitustaulu, jossa opettaja voi havainnollistaa asioita piirtämällä.

Kokeiden järjestäminen etäopetuksessa on hankalaa, koska ei voida varmistaa sitä, saako joku apua kokeen tekemiseen. Mutta kokeet eivät ole ainoa arviointikeino.

– Opettajat voivat teettää esimerkiksi erilaisia projektitöitä, Lumijärvi sanoo.

Erilainen opetuskokemus

Eri oppiaineissa opetus on erilaista. Pitkäjärven koulun kotitalouden opettajat Tiina Koskinen ja Emma Sjöström ovat antaneet oppilaille tehtäviä Wilman kautta. Esimerkiksi oman huoneen siivouksesta on pyydetty kuvamateriaalia ennen ja jälkeen. Samoin on teetetty ruokatehtäviä.

– Tämä on niin arkea lähellä oleva aihe, että opetus on sujunut aika helposti, Sjöström sanoo.

– Seiskoilla toki on teoriaa enemmän, joten ravitsemuspuolta on käyty videoiden ja linkkien avulla, Koskinen kertoo.

Suomen kielen ja kirjallisuuden opettaja Suvi Tulonen on lähettänyt tehtäviä Wilman ja Google Classroomin kautta. Tehtävät ovat olleet hyvin selkeitä ja käsitelleet perusasioita, jotta kaikki pysyisivät mukana.

– Olen toivonut, että etäopetus olisi lyhytaikaista ja ajatellut, että vaikeampia asioita katsottaisiin yhdessä koulussa. Karanteenitilanteen jatkuessa aion keskittyä siihen, miten saisin aikaan luontevan opetuskokemuksen verkossa. Voisin esimerkiksi pitää yhteisiä opetustuokioita Meetin kautta.

Opetustyö näytön ääressä tuntuu opettajastakin hyvin erilaiselta, kun on tottunut rakentamaan tunnit tietyllä tavalla.

– Koko ajan on viestiä siellä ja tuolla, aika vaikea saada aikaan selkeitä kokonaisuuksia. Tuntuu, että olen antanut tehtäviä ja auttanut, mutta en opettanut, Tulonen pohtii.

Yhteiset koettelemukset lujittavat. Pitkäjärven koulun opettajat, oppilaat ja oppilaiden huoltajat, kuten nyt myös muiden koulujen henkilökunta ja oppilaat kotiväkineen, ovat kaikki uuden asian äärellä.

Opettajien yhteisissä videopalavereissa on korostunut huoli erityistä tai tehostettua tukea tarvitsevista oppilaista.

– Niille jotka pärjäävät, tämä voi olla kivaa vaihtelua tai he voivat jopa saada enemmän aikaan kuin koulussa, mutta sitten on niitä, joille tehtävien aloittaminen tai Classroomin löytäminen on jo vaikeaa, oppilaanohjaaja Tanja Portaankorva sanoo.

Luokassa opettaja huomaa nopeasti, jos jollakulla on vaikeuksia oppimisen kanssa. Etänä vuorovaikutus on erilaista.

– Niillä oppilailla, jotka eivät rohkene panna opettajalle viestiä eivätkä saa kotona apua, voi olla vaikeaa. Toisaalta jollekin voi olla helpompi ottaa opettajaan yhteyttä viestillä kuin viittaamalla luokassa, Lumijärvi sanoo.

Voisiko tet-harjoittelu olla etänä?

Karanteenit ovat pakottaneet opettajat miettimään, miten etäopetusta voisi kehittää. Oppilaanohjaajat suunnittelevat, että heiltä voisi varata yksilöohjauksia videoyhteyden kautta. Se voisi olla käytäntö, joka eläisi erikoisaikojen jälkeenkin. Muitakin ideoita on.

– Tukiopetuksen ja palaverien kanssa esimerkiksi voisi hyödyntää enemmän etämahdollisuuksia, Tulonen toteaa.

Koska kevään tet-jaksot joudutaan perumaan, toivovat opot etätyöideoita myös yrityksiltä.

– Olisiko paikallisilla yrityksillä mahdollisuuksia teettää työelämään tutustumista verkossa? Näin koululaiset pääsisivät koulumaailmasta osaksi muuta maailmaa, Portaankorva ehdottaa.

Yhteiset koettelemukset lujittavat. Pitkäjärven koulun opettajat, oppilaat ja oppilaiden huoltajat, kuten nyt myös muiden koulujen henkilökunta ja oppilaat kotiväkineen, ovat kaikki uuden asian äärellä.

– Se on luonut aivan uudenlaista yhteishenkeä, Portaankorva toteaa.

Loma täynnä läksyjä

Puhelimeen vastaa yhdeksäsluokkalainen Ekaterina Kochetkova. Hän käy tällä hetkellä
koulua kotona. Hänellä on oppikirjat ja netti, niillä etäopiskelija pärjää.

– Läksyjä on tullut paljon. Wilmassa on noin kolminkertainen määrä kotitehtäviä normaaliin verrattuna, Kochetkova kertoo.

Tehtävät ovat olleet melko helppoja ja opettajilta on voinut pyytää apua Wilman kautta. Viikon tehtävät Kochetkova on tehnyt melkein kolmessa päivässä. Sitten on jäänyt aikaa vaikka pelata.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Ne opettajat, jotka eivät olleet karanteenissa, seurasivat perjantaina koronavirukseen liittyvää tiedotustilaisuutta Pitkäjärven koululla.

– Esimerkiksi englannissa ja ruotsissa ehdin tehdä enemmän kappaleita tunnissa kotona kuin koulutunnilla, koska silloin täytyy odottaa muita.

Apua tehtäviin ei ole tarvinnut kysyä. Paitsi veljeltä matematiikassa.

– Veljeni on hyvä matematiikassa. Olemme kaksosia ja samalla luokalla, joten voimme tehdä yhdessä koulutehtäviä.

Kotikoulu vaatii itsekuria

Etäkoulussa on hyvät ja huonot puolensa. On ikään kuin lomalla, mutta ei kuitenkaan. Koulutunneilla ei erityisesti tarvitse miettiä tehtävien tekemistä, mutta toisin on kotona. Itsekuria vaaditaan: vaikka tehtävät edistyvät vauhdikkaasti, on niiden aloittaminen joskus vaikeaa.

Tilanne itsessäänkin on erikoinen.

– Oli aika yllättävää saada viesti ettei kukaan tule kouluun ja siihen vielä uutisointi päälle. Siitä on tullut pientä stressiä.

Kommentoi

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi.