Ponsantie saa uuden päällysteen

0
Teiden kunto vaihtelee Kangasalla paljon. Kartalle on merkitty tiet eri väreillä huonoimmasta parempaan: punainen–oranssi–sininen–vihreä. Huonokuntoisuuden rajat on suhteutettu liikennemääriin. Toiminnanohjauspäällikkö Janne Lintilän mukaan kartalta puuttuvat ainakin viime talven aikana syntyneet vauriot. – Mittakaavan vuoksi kuvaus yleistää teiden kuntoa ja enemmänkin parempaan suuntaan, hän arvioi. Kartta: Väylävirasto
Teiden kunto vaihtelee Kangasalla paljon. Kartalle on merkitty tiet eri väreillä huonoimmasta parempaan: punainen–oranssi–sininen–vihreä. Huonokuntoisuuden rajat on suhteutettu liikennemääriin. Toiminnanohjauspäällikkö Janne Lintilän mukaan kartalta puuttuvat ainakin viime talven aikana syntyneet vauriot. – Mittakaavan vuoksi kuvaus yleistää teiden kuntoa ja enemmänkin parempaan suuntaan, hän arvioi. Kartta: Väylävirasto

Pirkanmaan ely-keskuksen tänä vuonna toteutettavien tiepitotoimien lista on Kangasalan osalta lyhyt. Korvenperäntien ja Siitamantien lisäksi sieltä löytyy Ponsantien (maantie 58) päällystys. Vatialassa päällystetään pätkä pyörätietä Tampereen rajalta Vatialaan.

Alustavaan uusiopäällystysohjelmaan sisältyy valtatie 12:n päällystäminen Kangasalan ja Pälkäneen rajalla, enimmäkseen Pälkäneen puolella välillä Kirpu–Epaala.

Ponsantie korjattiin pari vuotta sitten kahdessa osassa. Kangasalan päässä tien rakennetta vahvistettiin sekoitusjyrsimällä vanha päällyste kantavaan kerrokseen, jonka sai uuden päällystekerroksen.

– Tien kantavuus vaatii kuitenkin kaksi päällystekerrosta. Niistä toinen tehdään nyt, kun tuon korjauksen on annettu pari vuotta painua, kertoo toiminnanohjauspäällikkö Janne Lintilä.

Oriveden päässä päällystyöt eivät ole tarpeen. Lintilän mukaan sitä ei sekoitusjyrsitty, joten vanha päällystekerros tuo kantavuutta.

– Siellä oli kuitenkin yksittäisiä kohtia, jotka aukaistiin. Niille tehtiin kaksi päällystekerrosta saman tien.

Kalliimpia korjauksia on ollut niukassa rahoitustilanteessa vaikeampi mahduttaa ohjelmiin, mikä muodostaa vähäliikenteisen verkon ongelman. Toimenpiteiden vaikutukset ovat vähäisempiä kuin vilkkaalla verkolla, mutta korjaukset yleensä huomattavasti kalliimpia.

Janne Lintilä

Kohteiden valintaan vaikuttaa moni asia

Lintilän mukaan ely-keskus valitsee kohteet teiden kuntomittausten ja -inventointien perusteella, mutta erittäin merkittävästi vaikuttavat myös liikennemäärät ja liikenteen koostumus.

Valinnassa painavat etenkin elinkeinoelämän kuljetukset ja erilaisten vaurioiden vaikuttavuus tienkäyttäjille.

Mittauksia tehdään järjestelmällisellä kierrolla, ja osa tuloksista saattaa olla 2–3 vuotta vanhoja. Lintilä pitää tienkäyttäjiltä tulevaa palautetta arvokkaana, koska sen ansiosta mittausten vanhentuneita tietoja voidaan päivittää.

– Lisäksi esimerkiksi paikkausmäärät ja -tarpeet vaikuttavat kohteiden valintaan, joista paikkausurakoitsijalla on velvollisuus tuottaa ajantasaisempaa tietoa tilaajalle säännöllisesti.

Lintilä pitää tienkäyttäjiltä tulevaa palautetta arvokkaana, koska sen ansiosta mittausten puutteellisia tietoja voidaan päivittää.

Kunnon, liikennemäärän ja muiden tekijöiden ohella kohteiden valintaan vaikuttaa korjaustarpeiden kustannustaso.

– Kalliimpia korjauksia on ollut niukassa rahoitustilanteessa vaikeampi mahduttaa ohjelmiin, mikä muodostaa vähäliikenteisen verkon ongelman. Toimenpiteiden vaikutukset ovat vähäisempiä kuin vilkkaalla verkolla, mutta korjaukset yleensä huomattavasti kalliimpia.

Lintilä muistuttaa, että osa toimenpiteistä kuitenkin saa rahoituksen jostain muualta kuin Pirkanmaan ely-keskuksen objektiivisen vertailun tuloksena.

Kommentoi

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi.