Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttö­kokemuksen parantamiseksi. Lisätietoja.
Etusivu Uutiset Tapahtumat Kuvat Boksi KS-Digi Blogit Ajankohtaista
Paikalliset palvelut keskeisellä paikalla osoitteessa kauppaympyra.fiPaikalliset palvelut keskeisellä paikalla osoitteessa kauppaympyra.fi

Potilas tarvitsee puolueettoman auttajan

Tuula Ruusumaa
Pääkirjoitus - 8.3.2016 kello 8.00
Tuula Ruusumaa

Kangasala ostaa potilasasiamiespalvelut Tampereen kaupungilta. Viime vuonna Tampereen potilasasiamiehelle raportoitiin 1­ 062 tapahtumasta. Näistä 62 koski Kangasalan-Pälkäneen yhteistoiminta-aluetta.
Tapahtumista suurin osa, 22, kohdistui avosairaanhoitoon. Seuraavaksi suurin tapahtumaryhmä koski suun terveydenhuoltoa.
Kaiken kaikkiaan määrä on todella pieni. Hiukan alle 6 prosenttia kaikista potilasasiamiehelle ilmoitetuista tapahtumista koski Kangasalan-Pälkäneen yhteistoiminta-aluetta.

Pieni asiamäärä kertoo osin siitä, että kaikista tapahtumista ei oteta yhteyttä virallisia kanavia pitkin. Monille riittää, kun tuo asiansa julki sosiaalisessa mediassa tai lehden yleisönosastossa.
Nämä kanavat eivät kuitenkaan paranna toiminnan laatua, sillä on tuurista kiinni, näkevätkö oikeat tahot viestin vai ei. Paras tapa on ottaa yhteyttä suoraan tapausta hoitaneeseen yksikköön asian eteenpäinviemiseksi.
Jos se ei auta, kannattaa kääntyä potilasasiamiehen puoleen. Hän osaa neuvoa, miten potilas voi toimia, tiedottaa potilaan asemasta ja oikeuksista sekä viedä potilaalta tullutta palautetta henkilöstön tietoon.
Potilasasiamies ottaa tarvittaessa myös kantaa, onko kyseessä potilasvahinkolain tarkoittama vahinko ja voisiko tilanteessa saada korvausta Potilasvakuutuskeskuksesta.

Potilasasiamiestä tarvitaan ehdottomasti toimijaksi terveydenhuoltopalveluita käyttävän asiakkaan ja hoito-organisaation väliin.
Terveydenhuollossa työskentelevät ovat ihmisiä, jotka tekevät virheitä siinä missä muutkin ammattikunnat. Potilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että heillä on käytettävissään asioiden selvittelyyn puolueeton henkilö.
Viime aikoina julkisuudessa esiintynyt tapaus Turun vanhuspsykiatrian osastolla G1 on karu osoitus siitä, että kaikkialla hoito ja sen taso eivät ole asianmukaista ja ihmisarvoa kunnioittavaa.
Tästä syystä, ja tulevaisuudessa yhä enemmän, kun palvelut ulkoistuvat, tarvitaan tahoja, jotka valvovat hoidon laatua ja asianmukaisuutta.
Potilasasiamies on tässä järjestelmässä yksi lenkki.

Kauppaympyrän teemaliite nyt luettavissa!
Kommentoi / Keskustele aiheesta
Kauppaympyrän teemaliite nyt luettavissa!
~
Takaisin ylös