Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttö­kokemuksen parantamiseksi. Lisätietoja.
Etusivu Uutiset KS-digi Tapahtumat Boksi Kuvat Blogit Ajankohtaista

Raideliikenne voi jäädä suunnitelmaksi

Pääkirjoitus - 7.3.2014 kello 13.47

Sinivalkoiset paunulaiset poistuvat Kangasalan joukkoliikenteestä melkein kokonaan kesäkuun lopulla, mutta se ei tarkoita joukkoliikenteen heikkenemistä.

Bussireiteistä on käyty yhtiöiden kesken kilpailua ja siinä samalla seutuliikenteen järjestelyistä vastaava Tampere on laittanut linjat monilta osin uusiksi.

Puhtaalta suunnittelupöydältä onkin ollut tarpeellista lähteä liikkeelle, sillä muutaman menneen vuoden aikana reittitarpeita on syntynyt vähän joka kulmalla kunnan kasvaessa.

Käyttöasteeltaan vilkkain päälinja linja-autoasemalta Keskustorille pysyy edelleen aikataulukirjoissa eli liki entisellään liikennöitsijän vaihtumisesta ja uusista reiteistä huolimatta.

Yhteyksien parantuminen Pohjois-Kangasalan suunnalla on odotettu uudistus ja kulkijoita löytynee myös linjalle 45, joka on kunnan sisäinen. Nostalgiaa kaipaavat voivat käydä siellä ajelulla, vaikka eivät olisi varsinaisesti menossa minnekään. Linjalla kulkee nimittäin Paunun bussi.

Joukkoliikenteen käytön lisääminen on koko kaupunkiseudun suunnittelussa ollut yhtenä päätavoitteena. Siksi asutusta on ohjattu yhä tarmokkaammin pääteiden varsille, mutta parhaan tuloksen saavuttamiseksi linjurin kyytiin pitää olla lyhyt matka myös keskustaajaman ulkopuolella.

Bussit ovat joukkoliikenneratkaisuna edelleen ja vielä kymmeniä vuosia toimivin vaihtoehto Kangasalan ja muidenkin Tampereen seudun alueella. Linjurit pystyvät suuresta koostaan huolimatta käyttämään kapeaakin katu- ja tieverkkoa eli menemään käyttäjien luo. Siihen ei oikein muilla ratkaisuille päästä.

Saattaa olla, että vasta vuosikymmenien kuluttua toteutuvaksi aiottu raideliikenne jää sittenkin pelkäksi suunnitelmaksi.

Joukkoliikenneverkon suunnittelu kustannustehokkaaksi ei ole ihan helppoa. Sen pitää selättää yksityisautoilun kovin valtti eli aikatauluttomuus muilla vahvuuksillaan. Niitä ovat muun muassa pysäköintihuolien poistuminen ja liikenneriskien väheneminen. Bussimatkahan katkeaa ani harvoin kolariin ja matkalippukin on usein parkkimaksua edullisempi.

Bussilla siis mennään ja todennäköisesti niistä useimmat kulkevat lähivuosina pääasiassa aurinko- ja akkusähköllä. Voi olla, että kosketus maanpintaankin katoaa, kun kulkuvälineistä tulee taipuisia ilmapatjan päällä huristelevia anakondia.

Kommentoi / Keskustele aiheesta

Kangasalan Sanomat edellyttää, että verkkokeskustelu käydään asiallisesti ja hyvässä hengessä. Poistamme kommentit, joissa loukataan ihmisarvoa, yllytetään rikokseen, rasismiin tai jotka ovat muutoin sopimattomia tai hyvien journalististen tapojen vastaisia.

~
Takaisin ylös