Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttö­kokemuksen parantamiseksi. Lisätietoja.
Etusivu Uutiset KS-digi Tapahtumat Boksi Kuvat Blogit Ajankohtaista
Glögi & piparitarjoilu 16.11.Glögi & piparitarjoilu 16.11.

Rakennustyömaat myllertävät reitit – pyörätuolilla ei pääse joka paikkaan

Rakennustyömaat saavat kadut mullin mallin, on auki revittyä asfalttia, soraa, työkoneita ja kiertoteitä. Pyörätuolista tai rollaattorista katsottuna melu ja pöly ovat pieniä haittoja. 22-vuotias Matias Lahtinen ei turhista valita, mutta myöntää kuitenkin, ettei liikkuminen kummassakaan kaupungissa, Kangasalla tai Tampereella, ole tällä hetkellä kaksista.

Uutiset - 5.7.2018 kello 10.20
Kangasalan Sanomat/ Anu Ritvanen
Rakennustyömaat myllertävät reitit – pyörätuolilla ei pääse joka paikkaan

– Työmaat, nehän ovat ihan kamalia! Välillä ei tiedä, miten ne voisi ohittaa.

Joskus ainoa reitti on mennä ajoradalle liikenteen sekaan. Talvellakin voi päätyä liukastelemaan ajotielle, jos auraus on tehty ajattelemattomasti.

Silti Lahtinen nauttii ennenkokemattomasta vapaudesta. Nuorella miehellä on uudehko sähköpyörätuoli alla, ja reviiri on laajentunut merkittävästi.

– Hyvällä kelillä käyn neljän kilometrin päässä olevassa kauppakeskuksessa, Vatialassa asuva Lahtinen kertoo.

Sähköpyörätuolilla pääsee nopeammin ja kauemmas kuin manuaalipyörätuolilla, mutta liikkuminen lisääntyy toisessakin mielessä.

– Nyt en tarvitse taksia kauppareissuihin, vaan voin säästää taksimatkat harrastuksiin, bändikerhoon sekä Ilveksen jalkapallo- ja jääkiekkopeleihin, Lahtinen iloitsee.

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Hyppää mukaan KS100-juhlavuoteen!

Avustajan Lahtinen tarvitsee liikkumiseen aina, liikkuipa sitten käsikäyttöisellä tai sähköisellä vempeleellä. Koska pelkkä sähköpyörätuoli painaa 150 kiloa, täytyy reitin olla sellainen, ettei laite jumitu kuoppiin tai kivetyksiin.

– Jos reitin esteettömyys on epävarmaa, täytyy valita manuaalituoli, jota avustaja jaksaa työntää tarvittaessa.

Uudet reitit hän suunnittelee karttasovelluksen avulla. Joskus katutilanne on kuitenkin muuttunut ja suunnitelmat menevät myttyyn. Kevyenliikenteenväylistä on onneksi tullut uusi beta-versio, josta voi tarkistaa reitin reunakivetykset ja muut uhkatekijät.

– Joskus joutuu palaamaan takaisin. On se toisaalta omaa tyhmyyttä lähteä hyväksi havaituilta reiteiltä seikkailemaan.

Surkuhupaisaa on se, että Kangasalan kaupungin vammaispalvelut sijaitsevat sellaisessa kiinteistössä, jonne pääsee vain mutkien kautta. Myllystenpohjantien toimiston toiseen kerrokseen pääsee kyllä hissillä, mutta ovi on lukossa. Joskus asia hoituu puhelimitse, mutta usein asialle täytyy laittaa avustaja tai taksinkuljettaja.

– Oven avaajaa ei välttämättä löydy heti, ja hissi on ahdas. Toinen ongelmapaikka on kaupungin työllisyyspalvelut, jonne täytyy mennä OP:n kautta. Asia tuli testattua silloin kun olin hetken työttömänä, Lahtinen kertoo.

Työkseen Lahtinen päivittää sosiaalista mediaa tamperelaiselle kiinteistöfirmalle. Joka päivä Lahtinen käyttää jokseenkin vaivalloista dallaria eli kävelytelinettä, jotta  pääsee rappusten ja kynnysten yli työpisteeseensä.

Vaikka Lahtinen kertoo esteistä pyydettäessä, hän ajattelee asioista mieluummin myönteisesti.

– Joskus on vain pakko lisätä vauhtia, jotta pääsee esteen yli. Haluan elää vapaasti.

Kommentoi / Keskustele aiheesta
Hyppää mukaan KS100-juhlavuoteen!
~
Takaisin ylös