Ramppi lahjoitti pikkuteatterille mittavan rekvisiittansa

0
Aulis Aarnio on iloinen Rampin historian jäädessä paikkakunnalle. Sari Anttila ja muut pikkuteatterilaiset ottavat sen mielellään vastaan.

Ramppi-Teatteriyhdistys on lahjoittanut omaisuutensa Kangasalan Pikkuteatterille. Lahjoitus sisältää esimerkiksi Kangasalan kesäteatterin tiloissa olevan kahviokontin, kalusto- ja pukuvaraston, pukuhuoneen ja muuta irtainta omaisuutta kuten ison valikoiman puvustusta.

– Pelkästään pukuja näyttää olevan satamäärin. Emme ole vielä ehtineet tutustua kokonaisuuteen. Tällä hetkellä päällimmäisenä on kiitollisuus siitä, että Ramppi halusi osoittaa arvostusta nimenomaan lasten ja nuorten kulttuurille, Pikkuteatterin puheenjohtaja Sari Anttila sanoo.

– Ramppi on ollut meille kuin isoveli, joten on hienoa saada jatkaa sen kulttuurista ja henkistä perintöä, hän jatkaa.

Ramppi-teatterin perustaja Aulis Aarnio puolestaan on helpottunut, kun toimintansa lopettaneen teatteriyhdistyksen omaisuus jää omalle paikkakunnalle.

– Tämä oli sataprosenttisesti oikea ratkaisu, hän sanoo.

Myös Ramppi-teatterin nimen käyttöoikeus siirtyy Pikkuteatterin käyttöön. Rampin nimi jatkuu Pikkuteatterin jaostona, jolloin nimeä voidaan käyttää yhteyksissä, jotka vastaavat purkautuneen teatteriyhdistyksen vahvistamaa ohjelmistolinjausta. Tällaisia esityksiä voivat olla esimerkiksi kantaesitettävät tai vanhat teatteriteokset, jotka nostavat teemallisesti esiin Suomen ja erityisesti Kangasalan historiaa, kulttuuria ja merkkihenkilöitä.

Ramppi-teatteri sai toimintavuosinaan valtakunnan tason tunnustusta korkeasta tasostaan ja paikallisten aiheitten käsittelystä tavalla, joka kiinnosti myös muilta paikkakunnilta tulevaa yleisöä. Reilun kahdenkymmenen toimintavuoden aikana yleisössä istui noin 120 000 kävijää noin 70:ltä eri paikkakunnalta.

Sari Anttila uskoo, että Rampin kanssa tehdyn sopimuksen myötä Pikkuteatterilla on vahva motivaatio miettiä tulevaisuuden ohjelmistopolitiikkaa ja myös historiallisia aiheita.

Ajatusta vahvistaa se, että Rampin ydinhenkilöt ovat valmiita toimimaan nuoremman teatterin neuvonantajina.

– Tämä on talkoovoimin pyörittämälle teatterillemme tervetullutta. Rampilla on laajat verkostot muun muassa myynnin ja markkinoinnin puolella, Anttila sanoo.

Aulis Aarnio korostaa, että teatteriyhdistyksen lahjoituksen tarkoitusperät ovat puhtaan vilpittömät. Sillä ei ole vaateita Pikkuteatterin ohjelmiston suhteen.

Juuri tällä hetkellä Pikkuteatterissa on ajankohtaista jatkaa uusien toimitilojen remontointia ja valmistella tämän syksyn ja etenkin ensi vuonna vietettävän 10-vuotisjuhlan ohjelmistoa.

Innostus onneksi säilyy

Kangasalan Pikkuteatteri sai alkunsa vuonna 2009, kun Ramppi-teatterin toimintaan mukaan tullut ohjaaja Mika Eerola halusi perustaa paikkakunnalle lastenteatterin.

Rampille perustettiinkin Pikku-Ramppi-nimellä kulkenut jaosto. Alkuvaiheessa kassa oli tyhjä, mutta intoa ja osaamista oli sitäkin enemmän. Ramppi-teatteri lainasi uudelle jaostolle ensimmäisenä keväänä pienen summan, jolla painettiin mainoslehtiset ja julisteet. Ensimmäinen näytöskesä oli menestys: Saapasjalkakissa tavoitti lähes 3 000 katsojaa.

Loppuvuodesta 2010 syntyi yhteinen päätös Pikkuteatterin itsenäistymisestä, jotta se voisi keskittyä hyvän alun saaneen lasten- ja nuortenteatterin kehittämiseen. Näin sai alkunsa Kangasalan Pikkuteatteriyhdistys, jonka mentorina Ramppi-teatterissa pitkään vaikuttanut Erkki Frick toimi useiden vuosien ajan.

Pikkuteatteri on lunastanut paikkansa Kangasalla, sillä lapsia ja nuoria on välillä ollut tulossa harrastamaan enemmän kun on voitu ottaa mukaan.

Ramppi-teatteriyhdistys puolestaan päätti lopettaa toimintansa tänä kesänä. Toiminta jäi liian harvojen harteille, ja paikallisuus alkoi oheta. Kangasalalaiset näyttelijät vaihtuivat muualta tulleisiin.

– Yhtälö ei toimi paikallisten aiheitten näkökulmasta, jos näyttelijöillä ei ole historian tuntemusta ja kotiseutuhenkeä, valtaosan Rampin näytelmistä kirjoittanut Aulis Aarnio sanoo.

Eräänlaista surutyötä tehdessään Aarnio on muistellut Rampin kukoistuksen aikaista innostusta.

– Onneksi se innostus näkyy nyt Pikkuteatterissa, hän iloitsee.

Ahti Jokinen ohjasi Kangasalla muu muassa Aavan meren tuolla puolen -näytelmän, jonka puvustus ilmensi osaltaan värikästä 1960-lukua. Kuva:Kari Aarnio.

Viisi Rampin näytelmää ohjannut Ahti Jokinen muistelee kesäteatterilla vietettyjen hetkien olleen mielenkiintoisia ja vaativia.

– Kaikki olivat Aulis Aarnio tasokkaita tekstejä, ja niissä todella oli työmaata meille jokaiselle.

– On erittäin tavoitteellista valita paikallinen, paljon tietoa ja historiaa sisältävä aihe, joka taipuu näyttämön lainalaisuuksiin.

Jokisesta oli kiehtovaa päästä Kangasalla nimenomaan paikallisten, osin pitkälle historiaan ulottuvien teemojen ja ihmiskohtaloiden ohjaajaksi.

Kommentoi

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi.