Digitalisaatio on vaikuttanut maailmassa lähes kaikkeen, myös sijoittamiseen. Etenkin IT-alan ja digitalisaation edelläkävijät ovat nostaneet kurssejaan nopeammin kuin koskaan aikaisemmin etenkin viimeisen vuosikymmenen aikana. Niin kuluttajien kuin yritystenkin huomio on digitalisaatiossa, ja sen tuomissa mahdollisuuksissa.
Myös sijoittajien silmät katsovat digitaalisen maailman mahdollisuuksiin. Voi olla, että tulevaisuudessa sijoittajat seuraavat yhä enemmän yhtiön halukkuutta sijoittaa rahaa digitaaliseen kehitykseen. Joidenkin mielestä Suomessa on osin näkynyt haluttomuus tai vastahakoisuus sijoittaa rahaa digitaalisten palveluiden kehittämiseen tarpeeksi ajoissa. Kenelläkään ei kuitenkaan ole varaa jättää hyödyntämättä netin tuomia mahdollisuuksia.
Onneksi vielä ehtii mukaan, mutta kiire saattaa tulla, mikäli aikoo päästä voittajien joukkoon: Suomessa löytyy yritysten digitalisoitumisessa vielä paljonkin liiketoiminnan kehittämisen mahdollisuuksia, mikä voi luoda mielenkiintoisia mahdollisuuksia myös sijoittajien näkökulmasta. Digitalisaation tuomat mahdollisuudet ja haasteet näkyvät monilla aloilla, mutta sijoittajan näkökulmasta suunta on selkeä: sen tuomat mahdollisuudet ovat yksi tärkeistä mittareista tulevaisuuden yrityksiin sijoittaessa.
Muuttuvat sijoittamisen trendit digitalisaation maailmassa
Pieneen ja innovatiiviseen yritykseen sijoittaminen voi olla sijoittajalle mielenkiintoisempaa kuin jo menestyneisiin, isoihin yrityksiin, jotka ovat olleet markkinoilla pitkään. Jotkut kokevat sen riskinä, mutta toisaalta niissä on paljon kasvun varaa.
Start up -yrityksiin sijoittaminen voi olla aloittelevalle sijoittajalle mielekkäämpää, sillä niihin sijoittaminen ei välttämättä vaadi kovinkaan suurta summaa euroja. Suomalainen sijoittaja voi saada tarvittavan summan lainaa jopa ilman vakuuksia, joten esimerkiksi omaa asuntoakaan ei tarvitse laittaa pantiksi, jos pelaa korttinsa oikein. Matchbanker lainavertailu on yksi verkon kätevistä vertailusivustoista, joiden avulla aloitteleva sijoittaja voi löytää sopivan pääoman innovatiivisen yrityksen osakkeisiin.
Toki lainan ottajan kannattaa tehdä laskelmat etukäteen siitä, kuinka nopeaa tämän on mahdollista maksaa lainat takaisin. Mitä nopeampaa, sitä edullisempaa lainaaminen on. Suomalaisen sijoittajan ei välttämättä katsoa sopivaa sijoituskohdetta kuitenkaan pelkästään Suomen sisältä, sillä ulkomailla toimivilla yrityksillä voi olla vapauksia, joita kotimaastamme ei löydy.
Pelkästään Euroopan alueella eräät Suomessa monopolisoidut alat liikuttavat miljardeja euroja. Sijoittajilla on mahdollisuus ottaa tästä siivunsa. Suomen valtio on päättänyt pitää kiinni kuitenkin vanhanaikaisesta järjestelmästä, joka estää verojen keräämisen ulkomaisilta yhtiöiltä. Suomen pörssissä ei näitä helmiä näy mutta onneksi suomalaisen sijoittaja ei tarvitse katsoa kovin kauaksi – riittää kun kääntää katseensa länsinaapuriimme.
Onko perinteisillä kanavilla enää sijaa kasvun näkökulmasta?
Enää ei esimerkiksi ole selvää, onko järkevää käyttää rahaa perinteiseen markkinointiin vaikkapa televisiossa tai ulkotauluissa. Toisin kuin sosiaalisen median kautta markkinointi alkaa olemaan yritykselle kuin yritykselle elintärkeää. Aamubussissa tai ratikan kyydissä matkustajat katsovan mieluummin puhelintaan kuin mainostauluja.
Yrityksille digitalisaatio on tuonut mahdollisuuksia näkyä oikeille ihmisille oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja myös tie kansainvälistymiseen näyttää osin helpommalta. Kuluttajat ovat olleet netissä jo pitkään, ja vaikka suomalaisittain kansainvälinen menestyshitti vielä puuttuu verkkokauppojen joukossa niin kansainväliset yritykset kilpailevat kuluttajista jopa globaalisti. Suurimmalle osalle yrityksistä digitalisaatioon panostaminen kannattaa – se todennäköisesti tekee markkinoinnista tehokkaampaa ja houkuttaa parhaassa tapauksessa myös sijoittajia.
Digitalisaatio on muuttanut maailmaa pysyvästi
Digitalisaatio on muuttanut maailmaa askel kerrallaan. Joillekin se on tuonut ennennäkemättömän joukkotuhon yritysten joukossa, ja toisille se on tuonut kokonaan uusia aluevaltauksia ja kasvun mahdollisuuksia. Ei siis ole mikään ihme, että moni uusi ala on kerännyt paljon huomiota myös sijoittajien keskuudessa.
Se mikä ei onnistunut alkuun ollenkaan ilman fyysistä läsnäoloa on saattanut siirtyä kokonaan verkkoon. Niin suuret verkkokaupat, sosiaalisen median palvelut kuin peliala ovat keränneet taakseen runsain mitoin sijoittajia. Alussa pelättiin, että markkinoille ilmestyy valtava kupla, jonka kestävyydestä ei ole takuuta. Näyttää kuitenkin siltä, että digitalisaatio on muuttanut maailmaa pysyvällä tavalla.