Arjessa mukana | Pääuutiset

Sorolan tekojääravirata hyödyttää myös jalankulkijoita ja pikaluistelijoita: Kangasalan hevosvoimaisuus saa uutta potkua

Tekojääraviradan pinta kestää hyvin hokkien alla. Arkistokuva: Jouni Valkeeniemi
Tekojääraviradan pinta kestää hyvin hokkien alla. Arkistokuva: Jouni Valkeeniemi

Tämä juttu oli Kangasalan Sanomien vuoden 2023 aprillipila.

Kangasalan maine hevosvoimaisena paikkakuntana saa lisäpotkua, kun jo jonkin aikaa vireillä ollut tekojääravirata otetaan käyttöön. Radalle on varattu paikka Sorolan montun Kyötikkälän puoleisesta päästä. 

Kilometrin mittainen rata sijoitetaan maastoon niin, ettei siitä aiheudu haittaa montun muulle virkistyskäytölle. 

Ratahankkeen takana on Suoraman Hulmuharjat ry (SHH), jota puheenjohtajana ohjastaa Oiva Laukkanen

– Itseäni asiassa kirittää perhehistoriastani kumpuava halu vaalia perinteitä. Mahtaisinko olla olemassakaan ilman jääraveja, sillä isovanhempani tutustuivat aikoinaan toisiinsa Kirkkojärven jäällä järjestetyissä raveissa? 

Laukkanen toteaa hankkeen olevan kädenojennus Kangasalan raviyhdistykselle, joka ponnistukset aitojen jääravien järjestämiseksi ovat kilpistyneet kehnoon jäätilanteeseen.

Ei rataa pelkkien ravien vuoksi

Tekojääraviradan alkupääoma saatiin nopeasti kasaan joukkorahoituskampanjalla. Hankkeen pääsponsoriksi on saatu orimattilalainen yritys, joka valmistaa hevoskuljetusvaunuja. SHH tavoittelee yhteistyökumppaneikseen myös lähiseudun hevostalleja. 

– Tosiseikka kuitenkin on, ettei rataa pelkkien jääravien vuoksi kannata rakentaa. Ideointi lähti hurjaan laukkaan yhdistyksemme hallituksen syksyisessä saunaillassa. Hevosten on sanottu kantavan ihmiskunnan historiaa selässään; me päätimme ottaa lähtökohdaksemme Kangasalan historian, Laukkanen kertoo. 

SHH:n kunnianhimoisena tavoitteena onkin palauttaa Kangasala vähintäänkin Suomen pikaluistelun kartalle. 

– Tekojääraviratamme edustaa alan viimeisintä tekniikkaa, joten hokkien iskujäljet on nopeasti ravien jäljiltä tasattu ja jää ehostettu pikaluistimille sopivaksi. Vaikka kirkonkylän kenttä menetettiin asuntorakentamisen tieltä, menestyneiden kilpaluistelijoidemme nimi säilyy urheiluhistorian lehdillä, Laukkanen maalailee. 

Hän uskoo vahvasti, että Kangasalta on mahdollista tänäkin päivänä ponnistaa olympialaisiin asti Olavi Köpän ja Jukka Salmelan luistimenjäljissä. 

Kehoystävällisesti kumoon

Laukkanen pitää tärkeänä, että tekojääraviradasta hyötyvät myös tavalliset kuntalaiset. 

– Kangasala saa varmasti paljon myönteistä julkisuutta, kun ohjattu liukkaan kelin kävely- ja juoksuharjoittelu radalla käynnistyy. Tulevina vuosina ei liene luvassa lisäeuroja sen paremmin tiestön talvikunnossapitoon kuin terveyspalveluihinkaan, joten kaatumisvammojen ennaltaehkäisy on perusteltua sekä inhimillisin että kansanterveydellisin perustein. 

Harjoitteluun sisältyy myös osio, johon sisältyy perusoppi kehoystävällisestä kumoon kellahtamisesta. 

Hevosmiesten tietotoimiston mukaan Sorolan montun tuntumassa asuvat ovat olleet huolissaan radan ympäristövaikutuksista. Laukkasen mukaan huoli on turha, sillä yhdistys on miettinyt kokonaisuuden viimeistä piirtoa myöten. 

Esimerkiksi hevosten jätökset otetaan tuoreeltaan talteen kahteen keräyssäiliöön. Säiliöiden sisältö hyödynnetään lannoitteena lähiseudun pienviljelyksillä; Kyötikkälän viljelypalstoilla ja Tursolan ryhmäpuutarhan kasvimailla. 

Sorolan tekojääraviradan suunnitelmat ja toteutusaikataulu ovat nähtävillä SHH:n verkkosivuilla 1. huhtikuuta kello 6 alkaen. 

MainosTilaa Kangasalan Sanomat alkaen 3,50 €.Tilaa tästä

Yksi kommenttiKommentoi

  • Hevosvoimattomuus1.4.2023 klo 20:39

    aprillia! ihan yhtä aprillia ja hevosvoimattomuutta oli myös koko kampanja. Sana helinää riittää mutta teot puuttuu🤔

Kommentoi

Lähettämällä kommentin, olet lukenut ja hyväksynyt kommentointiin liittyvät säännöt sekä tietosuojaselosteen.