Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttö­kokemuksen parantamiseksi. Lisätietoja.
Etusivu Uutiset KS-digi Tapahtumat Boksi Kuvat Blogit Ajankohtaista
Fixus Kangasala palveleeFixus Kangasala palvelee

Suomalaiset ovat sekalaista sakkia

Kolumni - 26.1.2016 kello 8.00
Saana Heinänen

Näin taannoin unta, jossa olin uimassa Kangasalan Kuohussa. Kesken antoisan räpiköinnin uimavalvoja kuulutti kovaääniseen, että minun täytyy poistua altaasta, koska en ole kangasalalainen. Lähdin uimahallista häntä koipien välissä.
Uni oli lopulta varsin huvittava ja tietenkin vailla minkäänlaista totuuspohjaa. Itse asiassa olen saanut monessa kangasalalaisessa toimipisteessä suorastaan esimerkillistä asiakaspalvelua, enkä ainakaan toistaiseksi ole törmännyt Kangasala kangasalalaisille -ajatteluun missään.
Sosiaalista eristämistä tapahtuu toki muuallakin kuin aivokopan tuottamassa lumetodellisuudessa. Seurasin tammikuun alkupuolella keskustelua, joka koski rap-artisti Mustan Barbaarin eli James Nikanderin suomalaisuutta.
Lätkäfaniksi tunnustautunut Nikander osoitti tukensa Suomen pikkuleijonille lisäämällä Facebook-seinälleen kuvan itsestään ja kahdesta ystävästään Suomi-paitoihin sonnustautuneina. Liekö yllätys, että tummahipiäinen mies sohaisi mehiläispesää rankalla kädellä.
Kuva ja siihen liitetty teksti ”Kyllä me suomalaiset vaan osataan!!! Mahtavaa suomi!!! Torilla tavataan!” kirvoittivat kiivaan väittelyn Turussa syntyneen Nikanderin suomalaisuudesta. Debatin tuoksinasta saattoi bongata toinen toistaan alatyylisempiä kommentteja. Osassa miehen suomalaisuus kyseenalaistettiin vetoamalla rotuun tai geeniperimään.

Arkikielessä rotu-termillä tarkoitetaan yleisimmin jalostuksen tuloksena syntynyttä eläin- tai kasvilajin muunnosta. Ihmisissä tällaisia ei ole. Sanalla on määrittelyongelmia, sillä sitä käytetään toisinaan myös muunlaisissa yhteyksissä, esimerkiksi alalajin synonyyminä.
Termin merkitys on myös vaihdellut aikojen saatossa. Tieteen käsitteistössä sanalle ei enää yleisesti ihmislajin kohdalla katsota olevan sijaa. Lajimme geneettiset vaihtelut ovat suhteellisen pieniä, sillä perimästämme noin 99,9 prosenttia on identtistä. Rotujaottelu pelkän värieron perustella on paitsi keinotekoista, myös poliittisesti epäkorrektia.
Jotkut näyttävät elävän utopiassa, jossa Suomen kamaralle on aikanaan putkahtanut kuin taikaiskusta tällainen herrakansa Reinot jalassa ja Sisu-pastilli poskessa. Totuus on kuitenkin kiintoisampi. Vaikka ihmisen alkuperä on toistuvasti tieteellisten kiistojen aihe, vallalla olevan käsityksen mukaan alkukotimme on Afrikassa, josta aikanaan lähti suhteellisen pieni joukko asuttamaan muuta maailmaa.
Suomen alueelle on viimeisimmän jääkauden päättymisestä lähtien virrannut jatkuvasti uutta geenistöä eri suunnista. Suhteellisen omaleimaisesta suomalaisgeenistöstä huolimatta perimämme on jokseenkin yhtä tasakoosteista kuin sattumasoppa. Esimerkiksi itä- ja länsisuomalaiset eroavat toisistaan geneettisesti verraten paljon.

Valtiot, kansakunnat ja kulttuurit ovat poliittisia, alueellisia, perinnetapoihin liittyviä ja/tai ideologisia rakennelmia, jotka eivät rajaudu suoraan genetiikan mukaan.
Lain silmissä suomalainen on se, jolla on Suomen kansalaisuus. Jokainen kokoaa käsityksensä itsestään tietyn kulttuurin tai kansan jäsenenä. On siis vähintäänkin erikoista, että niin moni ulkopuolinen ajattelee voivansa määritellä turkulaisen nuoren miehen kansalaisuuden, saati kansallisen identifioitumisen.

Kommentoi / Keskustele aiheesta
~
Takaisin ylös