– Viime viikonloppu oli vielä ruuhkainen. Alkuviikolla tilanne alkoi normalisoitua. Keskimääräinen jonotusaika on nyt alle yksi minuutti. Joku voi joskus joutua jonottamaan pidempään, Tuomi Logistiikan henkilöliikennejohtaja Erkki Harju kertoo.
Sote-taksien uudet tilausohjeet tulivat voimaan uuden liikennelain yhteydessä heinäkuun alussa.
Harjun mukaan Tuomi Logistiikka ei osannut varautua uudistuksen aiheuttamaan kyselytulvaan. Puheluiden määrä lisääntyi ja niiden pituus kaksinkertaistui.
Ongelmia aiheutti puhelinruuhkan lisäksi uusi, kyytien välittämiseen käytettävä Vinka-sovellus, jota muun muassa Kangasalan Taksit ry:n puheenjohtaja Petri Sairiala on kritisoinut.
Harju myöntää, että sovellusta ei ehditty testata kunnolla, sillä se jouduttiin ottamaan käyttöön nopealla aikataululla. Hän pahoittelee sovelluksen ongelmista asiakkaille ja autoilijoille aiheutunutta haittaa.
Henkilöliikennejohtajan mukaan sovellusta kehitetään jatkuvasti, ja se toimii koko ajan paremmin.
Myös Tampereen Aluetaksin alueelliseen tilausnumeron jonotusajat venyivät heinäkuun alussa. Tampereen Aluetaksi hoitaa Pirkanmaalla ja Kanta-Hämeessä ajettavien kela-kyytien välitystä.
– Tällä hetkellä puhelimen jonotusajat alkavat olla kohtuulliset, yrityksen toimitusjohtaja Helvi Liukkaala kertoo.
Liukkaalan mukaan yritys on tehnyt kovasti töitä saadakseen palvelun vaadittavalle tasolle.
Kela-taksien tilausvälityskeskukset ovat korvausvelvollisia, jos asiakas on tilannut kyydin matkaa edeltävänä päivänä kello 14 mennessä, mutta keskus ei pysty järjestämään kuljetusta.
Tampereen Aluetaksin alueen asiakkaat voivat hakea korvauksia Taksi Tampereen verkkosivuilla tai postitse. Korvaushakemukseen pitää liittää lyhyt selvitys, kuitti itse maksetusta matkasta, tilinumero ja yhteystiedot.
Erkki Harju Tuomi Logistiikasta kertoo, että menetettyjä sote-kyytejä hyvitetään tapauskohtaisesti. Korvaus edellyttää, että yhtiö on tehnyt jonkin virheen. Hänen mukaansa se, että asiakas ei pääse puhelimella tilausvälityskeskukseen, ei lähtökohtaisesti ole korvausperuste.
Kuski valitti että ennen oli parempaa , asiakas meni tolppaan ja pystynyt suoraa tila itse asiakas numerolla ja ihmeteli ruuhkaa väite kun hän oli saanut vaan 3 sote ajot puoleen päivään, ja kaikki olivat valittaneet pitkiä tilaus odotusaikaista, jos ynnäät 1 tunti virallinen sote odotus + jonotus 48 min jos sinulla oli menoja Työ tai asiointi noin 1 tunti , on edes turhaa tilata