Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttö­kokemuksen parantamiseksi. Lisätietoja.
Etusivu Uutiset KS-digi Tapahtumat Boksi Kuvat Blogit Ajankohtaista
Lounaalle KangasallaLounaalle Kangasalla

Taksien tilausongelmat helpottaneet pikkuhiljaa – Tuomi Logistiikka ja Tampereen Aluetaksi purkivat ruuhkia urakalla

­Kangasalla niin sanottuja sote-takseja välittävän Tuomi Logistiikan kuljetuksenohjauskeskusta heinäkuun alun vaivanneet ruuhkat on saatu melko hyvin purettua.

Uutiset - 20.7.2018 kello 12.01
Taksien tilausongelmat helpottaneet pikkuhiljaa – Tuomi Logistiikka ja Tampereen Aluetaksi purkivat ruuhkia urakalla
Tuomi Logistiikka käyttää kyytien välitykseen Vinka-sovellusta. Sovellusta ei ehditty testata kunnolla, ja osa taksiyrittäjistä on saanut sen kautta outoja tilauksia.

– Viime viikonloppu oli vielä ruuhkainen. Alkuviikolla tilanne alkoi normalisoitua. Keskimääräinen jonotusaika on nyt alle yksi minuutti. Joku voi joskus joutua jonottamaan pidempään, Tuomi Logistiikan henkilöliikennejohtaja Erkki Harju kertoo.

Sote-taksien uudet tilausohjeet tulivat voimaan uuden liikennelain yhteydessä heinäkuun alussa.

Harjun mukaan Tuomi Logistiikka ei osannut varautua uudistuksen aiheuttamaan kyselytulvaan. Puheluiden määrä lisääntyi ja niiden pituus kaksinkertaistui.

Ongelmia aiheutti puhelinruuhkan lisäksi uusi, kyytien välittämiseen käytettävä Vinka-sovellus, jota muun muassa Kangasalan Taksit ry:n puheenjohtaja Petri Sairiala on kritisoinut.

Harju myöntää, että sovellusta ei ehditty testata kunnolla, sillä se jouduttiin ottamaan käyttöön nopealla aikataululla. Hän pahoittelee sovelluksen ongelmista asiakkaille ja autoilijoille aiheutunutta haittaa.

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Hyppää mukaan KS100-juhlavuoteen!

Henkilöliikennejohtajan mukaan sovellusta kehitetään jatkuvasti, ja se toimii koko ajan paremmin.

Myös Tampereen Aluetaksin alueelliseen tilausnumeron jonotusajat venyivät heinäkuun alussa. Tampereen Aluetaksi hoitaa Pirkanmaalla ja Kanta-Hämeessä ajettavien kela-kyytien välitystä.

– Tällä hetkellä puhelimen jonotusajat alkavat olla kohtuulliset, yrityksen toimitusjohtaja Helvi Liukkaala kertoo.

Liukkaalan mukaan yritys on tehnyt kovasti töitä saadakseen palvelun vaadittavalle tasolle.

Kela-taksien tilausvälityskeskukset ovat korvausvelvollisia, jos asiakas on tilannut kyydin matkaa edeltävänä päivänä kello 14 mennessä, mutta keskus ei pysty järjestämään kuljetusta.

Tampereen Aluetaksin alueen asiakkaat voivat hakea korvauksia Taksi Tampereen verkkosivuilla tai postitse. Korvaushakemukseen pitää liittää lyhyt selvitys, kuitti itse maksetusta matkasta, tilinumero ja yhteystiedot.

Erkki Harju Tuomi Logistiikasta kertoo, että menetettyjä sote-kyytejä hyvitetään tapauskohtaisesti. Korvaus edellyttää, että yhtiö on tehnyt jonkin virheen. Hänen mukaansa se, että asiakas ei pääse puhelimella tilausvälityskeskukseen, ei lähtökohtaisesti ole korvausperuste. 

Kommentoi / Keskustele aiheesta
Hyppää mukaan KS100-juhlavuoteen!
~
Takaisin ylös