Kaupungin kotihoidon myöntämän palvelun välitystä hoitaa nykyään Tampereen kaupungin ja Pirkanmaan sairaanhoitopiirin omistama Tuomi Logistiikka Oy.
Uudet kyytien tilausohjeet tulivat voimaan heinäkuun alussa, samaan aikaan kun uusi liikennelaki astui voimaan.
Haapasen kokemuksien mukaan aiemmin moitteetta toimineen palvelun tilaaminen on heinäkuun alusta alkaen ollut lähes mahdotonta
Hän on yrittänyt soittaa sote-taksia kahteen kertaan heinäkuun aikana. Ensimmäisellä kerralla kuljetuksenohjauskeskuksesta ei vastattu lainkaan, sitkeistä yrityksistä huolimatta.
– Ennen vastattiin kahden minuutin sisällä. Nyt annoin hälyttää kaksi kertaa yli 20 minuuttia, Haapanen kertoo.
Toisella kerralla Haapanen sai tilattua taksin, mutta menokyyti ei saapunut sovittuun aikaan. Paluukyydin peruminen taas ei onnistunut, koska puhelimeen ei enää vastattu.
Suurin yllätys oli, että vaikka menokyyti ei tullut, paluukyyti odotti kuitenkin sovitussa paikassa.
– Jos menisi vaikka kauppaan tai teatteriin, ei voi enää luottaa, tuleeko taksi vai ei.
Haapanen kertoo, että myös palautteen antaminen palvelusta on ollut vaikeaa.
Kangasalan Taksit ry:n puheenjohtaja Petri Sairiala vahvistaa, että Tuomi Logistiikan toiminnassa on tällä hetkellä isoja ongelmia.
– Asiakkaat eivät saa kyytejä. Me yrittäjät istumme ja ihmettelemme, kun ei tule tilauksia, hän harmittelee.
Sairialan mukaan sote-taksia voi Kangasalla ajaa kuka vain taksiyrittäjä. Ilmoitus Tuomi Logistiikalle ja välitykseen käytettävän sovelluksen sisältämän puhelimen hankkiminen riittävät.
–Meillä on laitteet taskussa, mutta aika vähän ne kyytejä tarjoavat.
Asiakkaiden ja taksien kohtaamattomuusongelma vaivaa myös Kela-kyytejä, jotka tilataan nykyään alueellisesta tilausnumerosta. Pirkanmaalla välitystä hoitaa Tampereen Aluetaksi Oy.
Kangasalan kotihoidosta kerrotaan, että eräältä asiakkaalta jäi ainakin kaksi kuntoutuskäyntiä väliin, koska alueellisesta tilausnumerosta ei vastattu.
Asiakkaan henkilökohtainen avustaja jonotti puhelimessa molemmilla kerroilla kolme tuntia.
Toinen asiakas puolestaan odotti tilattua kyytiä kaksi ja puoli tuntia, vaikka taksin piti saapua 20 minuutissa.
Kela puuttui Aluetaksin toimintaan viime viikolla jättämällä sille kirjallisen reklamaation puhelinpalvelujen ruuhkautumisen vuoksi.
Palveluntarjoajien kanssa tehdyssä sopimuksessa edellytetään, että puheluihin on vastattava kuukauden tarkastelujaksolla keskimäärin 80 sekunnissa.
Sairialan mielestä alueelliseen tilausnumero-järjestelmään siirryttiin liian nopealla aikataululla. Välitystoiminnan saaminen sujuvaksi aiempaa suuremmalla alueella on mahdotonta parin kuukauden varoitusajalla.
– Tampereen Aluetaksin hoidettavaksi tuli koko Pirkanmaa ja Kanta-Häme. Alue kasvoi yli puolet isommaksi, Sairiala toteaa.
Kangasalla kaikki halukkaat yrittäjät pääsevät ajamaan kela-kyytejä. Käytännössä kela-takseihin investoiminen on monelle kannattamatonta.
Keskitettyyn välityspalveluun siirtyminen edellyttää ensinnäkin uusiin, välitykseen käytettäviin laitteisiin investoimista. Toisekseen nousseet alennusprosentit vähentävät taksiyrittäjien matkoista saamia tuloja.
Sairiala kertoo, että kaiken muun lisäksi Kela vaatii korvauskyytien ajajilta vuorokauden ympäri kestävää päivystysvalmiutta. Se on yksityisyrittäjille mahdotonta.