Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttö­kokemuksen parantamiseksi. Lisätietoja.
Etusivu Uutiset KS-digi Tapahtumat Boksi Kuvat Blogit Ajankohtaista
Lounaalle KangasallaLounaalle Kangasalla

Taksiyrittäjät ja asiakkaat kärsivät liikennelain uudistuksesta – sote- ja kela-taksien välityksessä ongelmia

Kangasalalainen Auli Haapanen tarvitsee liikkumisessa apuna ­rollaattoria. Siksi hänelle on myönnetty oikeus käyttää asiointi- ja virkistysmatkoilla sosiaalihuoltolain mukaista kuljetuspalvelua, niin sanottua sote-taksia.

Uutiset - 18.7.2018 kello 9.13
Taksiyrittäjät ja asiakkaat kärsivät liikennelain uudistuksesta – sote- ja kela-taksien välityksessä ongelmia
Kangasalan Taksit ry:n puheenjohtaja Petri Sairiala kertoo, että Kangasalla kuskit istuvat autoissa tolpilla pyörittämässä peukoloita samaan aikaan, kun asiakkaat odottavat kyytejä. Välitysongelmat koskevat sekä sote- että kela-takseja.

Kaupungin kotihoidon myöntämän palvelun välitystä hoitaa nykyään Tampereen kaupungin ja Pirkanmaan sairaanhoitopiirin omistama Tuomi Logistiikka Oy.

Uudet kyytien tilausohjeet tulivat voimaan heinäkuun alussa, samaan aikaan kun uusi liikennelaki astui voimaan.

Haapasen kokemuksien mukaan aiemmin moitteetta toimineen palvelun tilaaminen on heinäkuun alusta alkaen ollut lähes mahdotonta

Hän on yrittänyt soittaa sote-taksia kahteen kertaan heinäkuun aikana. Ensimmäisellä kerralla ­kuljetuksenohjauskeskuksesta ei vastattu lainkaan, sitkeistä ­yri­tyksistä huolimatta.

– Ennen vastattiin kahden minuutin sisällä. Nyt annoin hälyttää kaksi kertaa yli 20 minuuttia, Haapanen kertoo.

Toisella kerralla Haapanen sai tilattua taksin, mutta menokyyti ei saapunut sovittuun aikaan. Paluukyydin peruminen taas ei onnistunut, koska puhelimeen ei enää vastattu.

Suurin yllätys oli, että vaikka menokyyti ei tullut, paluukyyti odotti kuitenkin sovitussa paikassa.

– Jos menisi vaikka kauppaan tai teatteriin, ei voi enää luottaa, tuleeko taksi vai ei.

Haapanen kertoo, että myös palautteen antaminen palvelusta on ollut vaikeaa.

Kangasalan Taksit ry:n puheenjohtaja Petri Sairiala vahvistaa, ­et­tä Tuomi Logistiikan toiminnassa on tällä hetkellä isoja ongelmia.

– Asiakkaat eivät saa kyytejä. Me yrittäjät istumme ja ihmettelemme, kun ei tule tilauksia, hän harmittelee.

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Hyppää mukaan KS100-juhlavuoteen!

Sairialan mukaan sote-taksia voi Kangasalla ajaa kuka vain taksiyrittäjä. Ilmoitus Tuomi ­Logistiikalle ja välitykseen käytettävän sovelluksen sisältämän puhelimen hankkiminen riittävät.

–Meillä on laitteet taskussa, mutta aika vähän ne kyytejä tarjoavat.

Asiakkaiden ja taksien kohtaamattomuusongelma vaivaa myös Kela-kyytejä, jotka tilataan nykyään alueellisesta tilausnumerosta. Pirkanmaalla välitystä hoitaa Tampereen Aluetaksi Oy.

Kangasalan kotihoidosta kerrotaan, että eräältä asiakkaalta jäi ainakin kaksi kuntoutuskäyntiä väliin, koska alueellisesta tilausnumerosta ei vastattu.

Asiakkaan henkilökohtainen avustaja jonotti puhelimessa molemmilla kerroilla kolme tuntia.

Toinen asiakas puolestaan odotti tilattua kyytiä kaksi ja puoli tuntia, vaikka taksin piti saapua 20 minuutissa.

Kela puuttui Aluetaksin toimintaan viime viikolla jättämällä sille kirjallisen reklamaation ­puhelinpalvelujen ruuhkautumisen vuoksi.

Palveluntarjoajien kanssa tehdyssä sopimuksessa edellytetään, että puheluihin on vastattava kuukauden tarkastelujaksolla keskimäärin 80 sekunnissa.

Sairialan mielestä alueelliseen tilausnumero-järjestelmään ­siirryttiin liian nopealla aikataululla. Välitystoiminnan saaminen sujuvaksi aiempaa suuremmalla alueella on mahdotonta parin kuukauden varoitusajalla.

– Tampereen Aluetaksin hoidettavaksi tuli koko Pirkanmaa ja Kanta-Häme. Alue kasvoi yli puolet isommaksi, Sairiala toteaa.

Kangasalla kaikki halukkaat yrittäjät pääsevät ajamaan kela-kyytejä. Käytännössä kela-takseihin investoiminen on monelle kannattamatonta.

Keskitettyyn välityspalveluun siirtyminen edellyttää ensinnäkin uusiin, välitykseen käytettäviin laitteisiin investoimista. Toisekseen nousseet alennusprosentit vähentävät taksiyrittäjien matkoista saamia tuloja.

Sairiala kertoo, että kaiken muun lisäksi Kela vaatii korvauskyytien ajajilta vuorokauden ympäri kestävää päivystysvalmiutta. Se on yksityisyrittäjille ­mahdotonta.

Kommentoi / Keskustele aiheesta
18.7.2018 kello 22.58
Heitteille jätetty uhri / potilasIlmoita
Pirkanmaan suurin ongelma on täysin toimintakyvyttömät ja vastuuttomat viranomaiset , tuhoten laiminlyönteineen ihmisiä ja perheitä .
19.7.2018 kello 18.26
JoutilasIlmoita
Jaa, ei kait teatterireissuun sentään sotetaksilla mennä. Kyllä kyytejä saa teatteriin tai sieltä pois ilman turhan pitkään jonotusta.

Taitaa ainakin osa Kangasalan taksisuhareista hinnoitellut omat kyydit turhan kalliiksi...yksikin yrittäjä nosti +45% km-taksaa...toki tämä hinta ei ole soteajoihin. kilpailu on hyvästä...taksisuhareillekin!
20.7.2018 kello 11.28
RenkimiesIlmoita
Tästä tulee mieleen että tämän uudistuksen tarkoituksena on tappaa nykyinen taksi toiminta ja ajaa suurten monikansallisten yhtiöiden asiaa ja etua. Jos kansallinen etu olisi ollut etusijalla olisi silloin uudistuksesta neuvoteltu ja toteutettu kotimaisten toimijoiden kanssa. On tietysti ikävää että kotimaisen taksiliikenne alas ajoon on valjastettu KELA joka määräys toimin tekee liikennöinnin kannattamattomaksi. Samoin kuin SOTE uudistuksessa on tarkoitus avata rahastus kanavat ulkomaisille pörssi yhtiöille.
22.7.2018 kello 08.45
IhmettelenIlmoita
Tuomilogistiikka hoitaa tampereen koulukuljetukset ja se ei koskaan ole toiminut. Asiakkaille ei informoida, muutoksia voi tulla todella lyhyellä varoitusajalla mutta asiakas ei muutoksia saa tehdä. Perumisissa on usein epäselvyyksiä. Mikään siinä ei toimi, en ymmärrä miten heille vaan lisää töitä annetaan.
Hyppää mukaan KS100-juhlavuoteen!
~
Takaisin ylös