Koti Pääuutiset Tam-Silkin mainos räjäytti verkkokaupan – Myynti 20-kertaistui samana päivänä

Tam-Silkin mainos räjäytti verkkokaupan – Myynti 20-kertaistui samana päivänä

4
Tam-Silkin Päivi Pajunen (vas.) ja Piia Hatunen yllättyivät mainoksen aiheuttamasta julkisuudesta. Yrityksen toimitiloissa on pitänyt kiirettä, sillä tilauksia on tullut koko kuukauden edestä.
Tam-Silkin Päivi Pajunen (vas.) ja Piia Hatunen yllättyivät mainoksen aiheuttamasta julkisuudesta. Yrityksen toimitiloissa on pitänyt kiirettä, sillä tilauksia on tullut koko kuukauden edestä.

Tam-Silkin tiloissa Kangasalan Lentolassa eletään kiireisiä aikoja. Henkilöasiakasmyynnistä vastaava Piia Hatunen näyttää valtavaa paperipinoa.

– Tämän verran on tullut tilauksia. Todennäköisesti osa tuotteista loppuu verkkokaupasta kesken, Hatunen sanoo.

Joka paikassa on pahvilaatikoita, pakkaamista riittää.

Tam-Silk on saanut viimeisen vuorokauden aikana noin 20-kertaisen määrän verkkotilauksia normaaliin nähden, kertoo tehtaan omistava Tuomo Saarni. Yhdessä päivässä on tehty koko kuukauden normaali myynti.

Lisäksi myymälän ovi on käynyt tiuhaan.

– Täällä on käynyt sekä Kangasalta että ympäristökunnista paljon ihmisiä, jotka kertoivat tulleensa paikan päälle ensimmäistä kertaa, kertoo tuotantojohtaja Päivi Pajunen.

Myös puhelimet ovat soineet lähes tauotta. Yritykseltä on kyselty muun muassa alihankintaa, bloggaajayhteistyötä, business-to-business-toimintaa ja markkinointiyhteistyötä.

Kaiken takana on Tuomo Saarnin idea, joka toteutettiin keskiviikon Kangasalan Sanomien kannessa.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Mainos ottaa kantaa Finlaysonin ja Ikean väliseen mainosnokitteluun. Keskustelu alkoi Finlaysonin ostamasta etusivun mainoksesta Helsingin Sanomissa elokuun alkupuolella.

– Hei Ikea, tässä on maailman kaunein lakana. Tehkää perässä, mainoksessa sanottiin.

Ikea vastasi mainokseen Facebook-sivuillaan näin:

– Hei Finlayson, mekin teemme kauniita lakanoita. Tehdään yhdessä.

Tam-Silkin mainos Kangasalan Sanomien etusivulla otti osaa keskusteluun.

– Ikea ja Finlayson, siirtäkää tuotanto Suomeen, niin jatketaan keskusteluja.

Kuva kannesta ilmoituksineen lähti liikkeelle sosiaalisessa mediassa kuin lumivyöry. Tam-Silkin mainoksesta tekivät jutun verkkosivuilleen muiden muassa Aamulehti, Taloussanomat, Markkinointi&Mainonta, Iltalehti, Ilta-Sanomat ja MTV3. Tänään asiasta ovat soitelleet sekä Yle että Helsingin Sanomat.

– En arvannut, että tästä olisi tullut näin valtava ilmiö. Ajattelin, että ehkä esimerkiksi Aamulehti saattaa tarttua aiheeseen, mutta en olisi uskonut, että se leviäisi valtakunnalliseen mediaan, Saarni naurahtaa.

Kansi haluttiin juuri paikalliseen

Saarni kertoo saaneensa idean mainokseen keskusteltuaan vaimonsa kanssa Finlaysonin ja Ikean mainoskampanjasta.

– Finlaysonin toimitusjohtaja kertoi lehtihaastattelussa, ettei Suomessa voi valmistaa tuotteita järkevällä hinnalla. Totesimme, että kyllä voi, kun sen tekee oikealla tavalla. Ongelma on suurten yritysten rakenteissa, Saarni korostaa.

Hän kertoo, että satavuotias Tam-Silk tuplaa tänä vuonna liikevaihtonsa.

Sosiaalisessa mediassa on ihmetelty sitä, miksei yritys ostanut mainosta Helsingin Sanomista saadakseen suuremman näkyvyyden.

– Päällimmäinen syy oli se, että halusimme kangasalalaisena yrityksenä ilmoittaa nimenomaan paikallisessa lehdessä. Näin jälkikäteen ajateltuna uskon, että emme olisi saaneet asiasta samanlaista ilmiötä, jos ilmoitus olisi ollut Helsingin Sanomien kannessa.

Ennen kaikkea hän on iloinen siitä, että mainos sai viestitettyä ihmisille sen, mitä sillä haluttiinkin viestittää.

– Moni on alkanut miettiä, että Suomessakin valmistetaan edelleen paljon vaatteita. Se on tärkeä sanoma.

4 KOMMENTTIA

  1. Hienoa! Ei voi kuin nostaa hattua hänelle, joka tämän mainosidean keksi. Onnittelut hälle, mutta myös koko tiimille.

  2. Ja lisäplussaa siitä, että ilmoitus oli Kangasalan Sanomissa, joka jo nimensä perusteella on alan lehti…

Kommentoi

Kirjoita kommenttisi
Kirjoita nimesi tähän