Koti Uutiset Tappiollisia kilometrejä, kilpailua ja onnen hetkiä

    Tappiollisia kilometrejä, kilpailua ja onnen hetkiä

    0
    Jorma Urkko tarjosi Soili Luodolle mansikoita Sahalahdella.

    Sahalahden Sahramin K-Marketin taksitolpalle odottaa kaksi taksia. Maaseudun takseille Kela-kyydit ovat elinehto.
    Kela kilpailutti taksipalvelut lakiuudistuksen kynnyksellä. Valtion maksamille kyydeille piti saada sovittua hinnat ennen kuin kilpailu vapautetaan.

    – Kela-kyytien kannattavuus laski ja normaalitaksat nousivat, sanovat kangasalalaiset taksiyrittäjät Soili Luoto ja Jorma Urkko.

    – Meillä yhteiskunnan maksamat kyydit ovat yli 90 prosenttia kaikista ajoista. Kela-kyytejä on vajaa puolet näistä, kertoo Soili Luoto.

    Koko maan Kela-korvattavien ajojen välitys on keskitetty yhdeksälle yritykselle. Ennen jokainen paikallinen aluetaksiyhtiö välitti ajot oman keskuksensa kautta. Viimeisen vuoden aikana Kangasalle on myönnetty 12 uutta taksilupaa. Kyytien määrä ei ole maaseudulla lisääntynyt.

    – Ihmiset tarvitsevat kyytejä. Yhdestä kyydistä jopa 20 euroa saattaa lähteä kilpailutuksen myötä alennuksena pois. Tällöin usein auto jää ajamaan kyytejä Tampereelle, kertoo Luoto.

    Tämä johtaa siihen, että alueen paikalliset asiakkaat jäävät jopa kokonaan ilman taksia tai saavat taksin pitkän odotuksen jälkeen.
    Maaseudulla taksit ovat vähentyneet. Tyhjää ajoa tulee paljon, koska takseilla ei enää ole odotuspaikkaa.

    Nykyisen Kela-korvaussäännön mukaan asiakasta ei voi enää odottaa esimerkiksi terveyskeskus- tai kauppakäynnin ajan.

    – Tyhjän saa pyytämättäkin. On turhaa polttaa kumia asfaltilla, jos se ei ole taloudellisesti kannattavaa, miettii Urkko.

    Luoto painottaa taksin tilaamisessa myös kuluttajan vastuuta.

    – Kehotan asiakkaita tilaamaan ja soittamaan taksin etukäteen, koska lyhyellä varoitusajalla taksia ei aina saa.

    – Ennen oli sellainen tilanne, että taksamittarin sai laittaa päälle omalla vyöhykkeellä, kun kyyti tuli kaukaa asiakkaan luo.

    Lakiuudistuksessa luokseajokorvaus poistettiin.

    – Poiston takia tappiollista ajoa tulee paljon. Jos esimerkiksi ajaa 42 kilometriä asiakkaan luo, sitä ei maksa kukaan, Luoto kertoo.

    Hänen mielestään olisi järkevää, että lähin taksi saisi kyydin. Kaukaa niihin on kannattamatonta ajaa.

    – Taksien ei enää tarvitse tehdä tappiollista työtä, kuten ei muidenkaan yrittäjien, Luoto sanoo.

    Päivystysvelvollisuuden, taksojen ja ajomäärien vapautuminen ovat vaikuttaneet myös Kangasalan takseihin. Päivystysvelvollisuuden poistaminen vaikeutti taksien saantia pienillä paikkakunnilla erityisesti yöllä.

    – Jos on ajanut päivällä, ei välttämättä enää jaksa valvoa yöllä ja päivystää. Jokainen kyyti on tärkeä asiakkaalle, ja taksipalveluiden turvaamiseksi on ehdotettu kuntien maksamaa päivystysrahaa.

    Taksia käyttävä Riitta Kari sanoo, että valittamista ei ole ollut.

    – Itse en ole huomannut ongelmia. Olen tuttavilta kuullut, että kyydit eivät ole tulleet ajallaan.

    Kari käyttää taksia paljon terveydellisistä syistä. Hän kulkee suurimman osan kyydeistä avustajan kanssa.

    – Taksit ovat toimineet hyvin myös vapaa-ajan vietossa.

    Kommentoi

    Kirjoita kommenttisi
    Kirjoita nimesi tähän