Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttö­kokemuksen parantamiseksi. Lisätietoja.
Etusivu Uutiset KS-Digi Tapahtumat Boksi Kuvat Blogit Ajankohtaista
Paikalliset palvelut keskeisellä paikalla osoitteessa kauppaympyra.fiPaikalliset palvelut keskeisellä paikalla osoitteessa kauppaympyra.fi

Täydellisen kumpupilven metsästäjät

Uutiset - 5.8.2016 kello 14.32
Ville Koivisto
Täydellisen kumpupilven metsästäjät
Purjelento vei Olli Lähdekorven sydämen yli 30 vuotta sitten. Puutarhayrittäjän katse alkaa harhailla korkeuksiin aina, kun kumpupilvet ilmestyvät taivaalle.

Harva katsoo taivaalle samalla hartaudella kuin purjelentäjä. Kun ympäristöään lämpimämpi maastonkohta saa ilman kohoamaan, tapahtuma ei jää lentäjältä huomaamatta. Hyvin usein ilman mukana noussut kosteus alkaa tiivistyä.

Näin muodostuvat paikalliset pilvet, ja näiden pilvien alta pilotti etsii aarretta: kohoavaa virtausta.
– Meillä lentäjillä on ilmeisesti jonkin asteinen geenivirhe. Lentäminen ei todellakaan ole ihmiselle luontaista toimintaa, mutta me emme vain voi vastustaa sitä, Olli Lähdekorpi kertoo.

Kyseinen virhe ajoi Honkasen Puutarhan isännän Tampereen Ilmailuyhdistyksen purjelentokurssille 1980-luvun alussa. 

Tuolloin kotikenttä sijaitsi Härmälässä Tampereella. Nyt kentästä on muistona suora tie, jonka toiselle laidalle rakennettu pitkä pysäköintialue houkuttelee paikallista nuorisoa kokeilemaan mopojen takarenkaiden kestävyyttä.
– Sain lentolupakirjan vuonna 1981, mutta se oli pitkään pois voimasta. Laji on luonteeltaan sellainen, ettei se oikein tahdo istua perheellisen elämään. Lentäminen vie aina kokonaisen päivän.

Lajin luonne rakentuu välimatkoista, kenttätoiminnasta ja tietenkin lentämisestä itsestään. Aikaa kuluu, sillä lentäjän on matkustettava Jämijärvelle, jonne ilmailuyhdistys muutti Teiskosta kaksi vuotta sitten. Sitä kuluu myös kentällä seisoskelemiseen. Ilmailukerhon koneet ovat tehokkaassa käytössä ja lentäjiä riittää.
– Voisin aivan hyvin olla koko päivän vaikka vain kentän laidalla ja katsella kerta toisensa jälkeen, kuinka koneita hinataan ilmaan. Kuten sanoin, meillä lentäjillä on jonkinlainen geenivirhe, Lähdekorpi toteaa ja hymyilee sitten leveästi.

Kun ilma sitten tarttuu siipien alle, aika katoaa Lähdekorven mukaan lähes täysin. Mieleen ei mahdu kuin nykyhetki.
– Jos keli on hyvä, lento voi kestää useamman tunnin. Se vaatii täydellistä keskittymistä. Kaikki muu häipyy silloin mielestä. Kun tulen lentopäivän iltana kotiin, olo on täysin rentoutunut.

Purjelentokone on pääsääntöisesti moottoriton pitkäsiipinen lentokone, joka on suunniteltu liitämiseen. Kone nousee ilmaan joko niin kutsutun hinauskoneen vetämänä tai tarkoitusta varten rakennetulla vintturilla.

Muutaman sadan metrin korkeudessa lentäjä irrottaa hinausköyden tai -vaijerin ja on omillaan.

Katse alkaa etsiä sopivia cumulus-pilviä tai ympäröivää maastoa tummempia alueita maassa silloin, kun pilviä ei synny. Näistä kohdista katsottuna tuulen alapuolelta löytyvät termiikit, nousevat ilmavirtaukset.
– Purjekone voi hyödyntää myös rinnetuulia ja aaltovirtauksia, mutta Suomessa pääsee lentämään lähinnä termiikkilentoa.

Kun korkeutta on riittävästi, on aika liitää. Nykyaikaisilla koneilla yhden korkeuskilometrin turvin voi taittaa matkaa yli 40 kilometriä. Niin kutsutun avoimen luokan koneilla menetetyn korkeuden ja edetyn matkan suhdetta kuvaava liitoluku on jopa yli 60. Sään tarkkailu ja tunteminen on kaikki kaikessa.

– Pilviä ja sään kehittymistä on osattava lukea koko ajan. Se on tämän lajin ydin. Kun saavutan pilvenpohjan, etsin seuraavan cumuluksen suunnasta, johon olen etenemässä. Sitten on tehtävä päätös, ottaako riskin vai ei. Tämä on jatkuvaa täydellisen kumpupilven metsästämistä.

Lähetä tekstari!
Kommentoi / Keskustele aiheesta
Lähetä tekstari!
~
Takaisin ylös