Koti Uutiset Teknologia luo uuden oppimisympäristön

    Teknologia luo uuden oppimisympäristön

    0
    Kangasalan lukion hankkimat iPadit mahdollistavat oppilaille myös välituntien hyöty- ja hupikäytön.

    Teknologialla on suuri merkitys nykymaailmassa. Myös kouluissa opettamis- sekä oppimismetodit muuttuvat, kun uusia innovaatioita otetaan käyttöön.
    – Koko yhteiskunta on murroksessa ja teknologia työntyy joka paikkaan. Koulu ei voi jäädä ulkopuolelle katsomaan, että tekniikka menee tuolla ja koulu vaan pörrää vanhoilla varusteilla, Kangasalan lukion rehtori Teuvo Ropo kommentoi.

    Varustelu vaatii rahaa

    Kangasalan lukiossa opiskelijoilla on käytössään iPad-laitteet, jotka kulkevat mukana oppitunneilla. Vaikka teknologinen varustelu on kallista, pitäisi tekniikan käytöstä rehtorin mukaan pitää kiinni.
    – Meidän on pakko uudistaa opetusta sekä oppimista ja ottaa uutta tekniikkaa käyttöön, tapahtuu se sitten koulun ylläpitäjän tai opiskelijoiden kustantamana. Joka tapauksessa uusi tekniikka tulee vääjäämättä lukiolle, Ropo tarkentaa.
    Myös Kangasalan lukion teknologiavahtimestari Mika Salminen nostaa haasteeksi budjetin, kun puhutaan lukion teknologisen varustelun tulevaisuudesta.
    – Toisessa vaakakupissa on hankintabudjetti ja toisessa vaakakupissa teknisen edistyksellisyyden perässä juokseminen. Kouluympäristössä riittää kuitenkin peruskäyttöisempi tietotekninen kokonaisuus, Salminen tuumii.
    – Teknologian pitäisi vastata tarvetta. Toisaalta esimerkiksi tietoliikenteeseen liittyy asioita, joilla saataisiin muutamia toimintoja yksinkertaistettuja ja monipuolistettua, eikä se vähän vanhemmilla laitteilla aina ole mahdollista.
    Vaikka asiat riippuvat monesti hallintotasojen budjettivarauksista, Salminen painottaa, että tietotekniikan hankinnassa on kuultava myös laitteiden käyttäjiä.

    Koko maailma tabletilla

    Teknologian vaikutukset oppimiseen ja opettamiseen voivat rehtori Ropon mukaan olla erittäin positiivisia. Tutun oppimisympäristön luomisessa iPad on Ropon mielestä erinomainen.
    – Toinen asia on tietenkin helppous. Tablettitietokone tekee tiedon hakemisesta helppoa. Opettaja kykenee myös helposti välittämään oppilaille tietoa. Sinulla on periaatteessa koko maailma siinä sinun edessäsi.
    Ropo kuitenkin huomauttaa, että jos oppilaalta puuttuu motivaatiota oppimiseen, iPad saattaa olla enemmän haitaksi kuin hyödyksi, sillä se antaa mahdollisuuden luistaa pois oppimistilanteesta.
    Joskus ongelmia aiheuttaa myös laitteen käytettävyys. Teknologiavahtimestari työskenteleekin paljon juuri laiteongelmien parissa.
    – Teknologista osaamista voisi kylläkin lisätä ja laitteiden käytön suunnittelua parantaa. Vika ei aina ole käyttäjässä, vaan vikana saattaa olla myös laitteen huono käytettävyys, Salminen kertoo.

    Sähköiset kirjoitukset

    Tulevaisuus tuo lukioon muitakin muutoksia. Ylioppilaskirjoitusten sähköistäminen saattaa tuoda huomattavia uudistuksia koulun teknologia-arsenaaliin lähitulevaisuudessa.
    – Joudutaan hakemaan parasta optimaalista käyttöä nyt, kun sähköiset ylioppilaskirjoitukset tulevat aika paljon ohjaamaan sitä, miten teknologiaa tullaan käyttämään ja hankkimaan. Valtiovallan antamasta ohjastuksesta riippuu, minkälainen koulusta tulee, Ropo kertoo.
    Rehtori toivoisi myös näkevänsä tulevaisuudessa lisää verkko-opetusta.
    – Verkko-opetuksen lisääminen olisi järkevää, kun otetaan huomioon verkko-opetusympäristöjen hyvä käytettävyys sekä mahdollisuudet.

    Aineistot on koonnut Kangasalan lukion mediakurssi.

    Kommentoi

    Kirjoita kommenttisi
    Kirjoita nimesi tähän