Koti Uutiset Terveyskeskuksen puhelinpalvelut yhä tarkkailussa

    Terveyskeskuksen puhelinpalvelut yhä tarkkailussa

    0

    Viime syksynä Kangasalan terveyskeskuksen puhelinpalvelua parannettiin terveysasemien ajanvarausnumeroja keskittämällä ja ottamalla käyttöön takaisinsoittojärjestelmä.

    Tällä hetkellä tilanne vaikuttaa hyvältä, mutta vielä alkuvuodesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n teettämässä kyselyssä kiinnitettiin huomiota läpi päässeiden puheluiden määrän laskuun.

    Loppuvuodesta yli 80 prosenttia soittajista pääsi läpi, maaliskuussa enää vain 69 prosenttia.

    Suurimman ongelman aiheutti puhelinoperaattorin palvelinpäivitys, jonka seurauksena raportointi tuotti virheellisiä ja epäluotettavia lukuja helmi- ja maaliskuun osalta.

    Lukujen takia aluehallintovirasto haluaa Kangasalan terveyskeskukselta selvityksen asiasta.

    Selvitys puheluista

    Virheellisten raportointien jälkeen terveyskeskuksen puhelutilastoja analysoitiin tarkasti.

    Tilastoista ilmeni, että ruuhkahuiput osuvat aamun ensimmäiselle tunnille. Seuraavan tunnin aikana puhelumäärä puolittuu ja loppupäivän aikana puheluita tulee murto-osa kokonaismäärästä. Lisäksi viikonpäivien välillä on vaihtelua.

    Keskimääräinen odotusaika oli minuutin, niin läpi päässeillä kuin luopuneillakin soittajilla. Samoista numeroista soitettiin useasti ja takaisinsoittopyyntöjä jätettiin harvakseltaan.

    Tietojen pohjalta puhelinpalvelua muokattiin toimivammaksi.

    Uudet nauhatiedotteet ilmoittavat soittajille välittömästi takaisinsoittomahdollisuudesta, asiasta tiedotettiin tehokkaammin ja henkilöstö sai lisäkoulutusta.

    Takaisinsoitto kasvussa

    Touko-, heinä-, ja elokuussa puheluiden läpipääsyprosentit ovat olleet jälleen yli 80 prosenttia eli potilaiden yhteydensaanti sujuu terveydenhuoltolain edellyttämällä tavalla.

    Puheluiden läpipääsyä tarkkaillaan säännöllisesti operaattorilta saatavien viikkoraporttien avulla.

    Takaisinsoittopalvelun käyttö on lisääntynyt koko alueella, mutta silti asiakkaat saisivat jättää soittopyyntöjä ahkerammin.

    Kesän aikana soittaneista noin joka kymmenes hyödynsi takaisinsoittopalvelua.

    Kommentoi

    Kirjoita kommenttisi
    Kirjoita nimesi tähän