Koti Uutiset Terveyskeskuspäivystyksen luukku poistui käytöstä – hoidon tarpeen arviointi hoitohuoneessa takaa tietosuojan

    Terveyskeskuspäivystyksen luukku poistui käytöstä – hoidon tarpeen arviointi hoitohuoneessa takaa tietosuojan

    0
    Sairaanhoitaja Timo Niemi teki toissa perjantaina hoidon tarpeen arviot ja ohjasi potilaat tarvittaessa lääkäri Pirjo Pirttiniemen vastaanotolle.
    Sairaanhoitaja Timo Niemi teki toissa perjantaina hoidon tarpeen arviot ja ohjasi potilaat tarvittaessa lääkäri Pirjo Pirttiniemen vastaanotolle.

    Kangasalan terveyskeskuspäivystyksen ilmoittautumiskäytäntö muuttui noin kuukausi sitten. Aulan ilmoittautumisluukku poistettiin käytöstä ja hoidon tarpeen arviointi siirrettiin erilliseen hoitohuoneeseen.

    Päivystyksen saapuvat asiakkaat ottavat vuoronumeron. Sen ja kiirellisyyden perusteella heidät kutsutaan hoidon tarpeen arviointiin.

    – Saimme luukusta aiheellisia asiakaspalautteita, ja asiakasraati antoi asiasta huomautuksia, avopalveluiden ylilääkäri Liisa Joutsiniemi kertoo.

    Luukulla tehty ilmoittautuminen vaaransi potilaan tietosuojan, eikä hoidon tarpeen arviointia voitu siksi käytännössä tehdä tai se jäi puuttelliseksi.

    Arvioinnin suorittaminen erillisessä hoitohuoneessa takaa tietosuojan. Lisäksi se on tuonut sujuvuutta ja ohjannut käytännön neuvoja kaipaavat käyttämään pääaulan neuvontapistettä.

    Toissa perjantaina vuorossa ollut sairaanhoitaja Timo Niemi kertoo, että sairaanhoitaja pystyy nyt hoidon tarvetta arvioidessaan tekemään heti esimerkiksi tiettyjä mittauksia ja ottamaan pikalaboratoriokokeita ennen lääkärille ohjaamista.

    Aina lääkärillä käymistä ei edes tarvita.

    – Esimerkiksi flunssapotilaiden tarvitsemat lyhyet sairauslomat voi kirjoittaa, Niemi toteaa.

    Uusi käytäntö saa kiitosta Niemen työparina päivystäneeltä lääkäriltä Pirjo Pirttiniemeltä.

    – Lääkärin kannalta on hyvä, kun potilaat ovat niin hyvin valmisteltuja, että heitä pystyy hoitamaan paljon nopeammin, Pirttiniemi kertoo.

    Hoidon tarpeen arviointia tekee yleensä yksi sairaanhoitaja. Erittäin kiireisinä päivinä hoidon tarvetta voi arvioida kaksi sairaanhoitajaa, jos tilat riittävät.

    Päivystysvuorossa on tavallisesti yksi lääkäri. Maanantai- ja perjantai-iltapäivinä lääkäreitä on kaksi.

    – Joskus, jos esimerkiksi harjoitteluvaiheessa oleva lääkäri voidaan ottaa avuksi, voi lääkäreitä olla muulloinkin kaksi, Joutsiniemi selittää.

    Uusi ilmoittautumiskäytäntö ei muuttanut terveyskeskuspäivystykseen hakeutumisen ohjeita.

    Kommentoi

    Kirjoita kommenttisi
    Kirjoita nimesi tähän