Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttö­kokemuksen parantamiseksi. Lisätietoja.
Etusivu Uutiset KS-digi Tapahtumat Boksi Kuvat Blogit Ajankohtaista
Paikalliset palvelut keskeisellä paikalla osoitteessa kauppaympyra.fiPaikalliset palvelut keskeisellä paikalla osoitteessa kauppaympyra.fi

Tukea digiloikkaan

Tuula Ruusumaa
Pääkirjoitus - 18.10.2017 kello 8.00

Kaikissa Suomen kunnissa otettiin vuosi sitten käyttöön esiopetuksen ja perusopetuksen uudet opetus­suunnitelmat - myös Kangasalla. Takana oli useamman vuoden valmisteleva työ, ja nyt kokemusta on kerätty yhden lukuvuoden ajan.

Opetus­suunnitelmassa määritellään laaja-alaiset osaamisen tavoitteet, jotka ovat läsnä kaikissa oppiaineissa jokaisella vuosiluokalla. Aikaisemmin osaaminen muodostui enemmän irrallisista aihekokonaisuuksista mutta nyt opitaan ennen kaikkea oppimaan.

Uusi opetus­suunnitelma on paljon enemmän kuin digiloikka. Siitä huolimatta digimaailmaan liittyvät asiat, kuten laitteet, niiden käyttötaito tai vaikkapa koodaaminen oppiaineena, ovat saaneet paljon huomiota.

Sinänsä digitaalisuuden korostuminen ei ole ihme, koska oppimisessa hyödynnetään paljon uudenlaista tekniikkaa. Jos sitä ei ole tai sitä ei osata käyttää, oppiminen vaikeutuu ja aikaa valuu hukkaan.

On välttämätöntä, että kouluista löytyy tukihenkilöitä, jotka auttavat opettajia toteuttamaan opetus­suunnitelman tavoitteita ja selviytymään tekniikkaan liittyvistä ongelmista. Ketään ei saa jättää yksin selviytymään uuden edessä. Se on fiksua työnantajapolitiikkaa.

Eräs opettaja totesi hiljattain, että monesti koneiden kanssa tulee hankaluuksia, esimerkiksi kirjautumisongelmia. Kun asia ei korjaannu, luokka palaa takaisin perinteisen eli kirjojen äärelle. Oppitunnista menee tällä tavalla kuitenkin merkittävä osa hukkaan.

Uusi vaatii aina totuttelua ja jonkinlaisen ylimenokauden, että kaikki alkaa sujua rutiinilla. Nyt on ensiarvoisen tärkeää, että jokaisessa kangasalalaisessa koulussa on riittävästi uudenlaisen oppimistavan mahdollistavia laitteita ja esimerkiksi tietoverkot kunnossa.

Harva työntekijä yrityksissä suostuu tekemään vaillinaisilla työvälineillä töitä. Miksi oppilaiden ja heitä ohjaavien opettajienkaan pitäisi?

Lähetä tekstari!
Kommentoi / Keskustele aiheesta
Lähetä tekstari!
~
Takaisin ylös