Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttö­kokemuksen parantamiseksi. Lisätietoja.
Etusivu Uutiset KS-digi Tapahtumat Boksi Kuvat Blogit Ajankohtaista
Glögi & piparitarjoilu 16.11.Glögi & piparitarjoilu 16.11.

Uudet käytännöt purevat hammashoidon jonoihin — yhdellä vierailulla hammaslääkäriin ja suuhygienistille

Kangasalan kaupungin suun terveyspalvelujen asiakasmäärät ovat kasvaneet. Kysyntä on noussut, koska yksityisen hammashoidon korvauksia on leikattu.

Uutiset - 10.5.2018 kello 10.02
Uudet käytännöt purevat hammashoidon jonoihin — yhdellä vierailulla hammaslääkäriin ja suuhygienistille
Kangasalan hammashoidon jonoja puretaan nyt urakalla. Asiakas voi saada ajan niin sanotulla yhden kerran -taktiikalla, jolloin hammaslääkärin ja suu­hygienistin ajat varataan peräkkäin.

– Yhteydenotot ovat lisääntyneet. Meille tulee asiakkailta viestiä, että aiemmin on käyty yksityisellä, mutta nyt tullaan julkiselle, suun terveyspalveluiden osastonhoitaja Anu Bjurström kertoo.

Asiakasmäärän kasvu ei ole kuitenkaan ruuhkauttanut hammashoitoa, sillä Kangasalla on otettu käyttöön uusia käytäntöjä.

Tavoitteena on myös purkaa nykyinen jono kokonaan alkusyksyyn tai viimeistään vuoden loppuun mennessä.

Tänä keväänä aloitettuja toimenpiteitä ovat hammaslääkärien vuoroviikoin pitämät tarkastusviikot, ajanvarausvaiheen tarkempi hoidontarpeen arviointi ja yhden käynnin -taktiikka.

Toimilla näyttäisi olevan osansa ainakin jonon lyhentymiseen.

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Hyppää mukaan KS100-juhlavuoteen!

Joulukuussa kiireettömän hammashoidon aikaa odotti yli 800 kangasalalaista. Viime kuussa jonossa oli enää 560 kaupunkilaista.

Bjurströmin mukaan ajanvarauksen suorittama hoidontarpeen arviointi pyrkii profiloimaan asiakkaita ja heidän palvelutarvettaan sekä tunnistamaan asiakkaat, joille voidaan varata suoraan peräkkäin hammaslääkärin ja suuhygienistin aika.

– Tämä ei tietenkään ole mahdollista kaikille ja edellyttää, että asiakkaat pystyvät tulemaan pidemmäksi aikaa, Bjurström huomauttaa.

Niin kutsuttu Yhden käynnin -taktiikka estää jonon muodostumista, kun asiakkaan ei tarvitse odottaa aikaa ensin hammaslääkärille ja sitten suuhygienistille.

Yhdellä käynnillä selviävät usein sellaiset asiakkaat, joilla ei ole tarvetta hammaslääkärin tekemän hoitosuunnitelman mukaiseen pidempään hoitojaksoon.

Bjurström kertoo, että jonoa on ennen tätä kevättä ylläpidetty myös tarkoituksella.

– Sitä on purettu hallitusti, jotta hoitovälit eivät venyisi kovin pitkiksi, hän selittää.

Osastonhoitajan mukaan kiireettömän hammashoidon aika on pystytty tarjoamaan jostakin Kangasalan ja Pälkäneen yhteistoiminta-alueen hammashoitolasta 1–3 kuukaudessa.

Kommentoi / Keskustele aiheesta
Hyppää mukaan KS100-juhlavuoteen!
~
Takaisin ylös