Koti Pääkirjoitus Varminta on ostaa tutulta myyjältä

    Varminta on ostaa tutulta myyjältä

    0

    Yrittäjille sataa nykyisin tarjouksia erilaisista palveluista ja tuotteista päivittäin niin runsaasti, että työaikaa kuluu joskus hukkaan tuntikaupalla. Tarjoukset tulevat pääasiassa puhelimitse tai sähköpostilla.

    Ruutanalaiselle yrittäjälle oli viisi vuotta sitten soittanut numerotiedustelupalvelun myyjä. Perinteiseen tapaan hän oli ehdottanut yrityksen yhteystietojen tarkistamista, johon yrittäjä olikin suostunut.

    Sen sijaan hän oli kieltäytynyt ostamasta numeropalvelua. Reilun satasen suuruinen lasku kuitenkin tuli jonkin ajan kuluttua. Sen yrittäjä jätti maksamatta, koska mielestään ei ollut tehnyt sopimusta.

    Nyt samaisesta asiasta tuli puolen vuosikymmenen jälkeen uusi lasku, jonka summa oli kaksinkertaistunut. Alkuperäinen myyjä oli siirtänyt saatavansa toiselle yritykselle, joka alkoi karhuta niitä.

    Yrittäjä sanoo tietenkin kiistävänsä saamansa laskun, mutta ei ole ollenkaan varma, miten suostuvainen uusi laskuttaja on sopimaan asian. Turhan laskun takia kuluu työaikaa ja prosessin hoitaminen tietysti myös kiukuttaa ja harmittaa.

    Pienet yrittäjät ovat työkiireidensä keskellä vaikeuksissa ostovalintojen tekemisessä. Kauppaan voidaan suostua vain siksi, että sitkeä myyjä jättäisi rauhaan. Viileää arviointia ostoksen hyödystä ei ennätetä tehdä.

    Yrittäjää ei suojele ostovalinnoissa viranomaiset, eikä kuluttajansuojalaki. Se mitä tulee sopineeksi, on yleensä myös pidettävä, ellei toinen osapuoli suostu kauppaa vapaaehtoisesti perumaan.

    Ainut tapa välttyä turhilta ostoksilta ja sopimuksilta on päätös olla hankkimatta mitään ilman rauhallista harkintaa ja todellisen tarpeen kartoittamista.

    Palveluiden myyjät eivät tee tarjouksia tai kauppoja pahuuttaan, vaan ansaitakseen leipänsä. Monet heistä ovat vasta työelämään tulleita nuoria, jotka tekevät vaativaa myyntityötä työnantajansa asettamassa kovassa paineessa.

    Heillekin voi silti sanoa ihan ystävällisesti, ettei ole sitä kuuluisaa ”hetkeä” kuunnella myyntiselostusta ja todeta myyjän soittaneen ”huonoon aikaan”.

    Nykyisessä markkinoinnin maailmassa on pää pidettävä kylmänä ja ”ei” huulilla. Ja varminta on ostaa tutulta myyjältä.

    Kommentoi

    Kirjoita kommenttisi
    Kirjoita nimesi tähän