Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttö­kokemuksen parantamiseksi. Lisätietoja.
Etusivu Uutiset KS-digi Tapahtumat Boksi Kuvat Blogit Ajankohtaista

Vielä ehtii kommentoida tulevaa bussiliikennettä

Ratikan rinnalla vuonna 2021 toimivasta bussilinjastosta voi edelleen antaa kommentteja. Nyt kommentoitavana oleva suunnitelma on tehty viime vuonna esiteltyjen luonnosten ja niistä saadun palautteen ja lausuntojen pohjalta.

Uutiset - 24.1.2019 kello 16.10
Kangasalan Sanomat
Vielä ehtii kommentoida tulevaa bussiliikennettä
Karttaohjelmassa suunnitelma on esitelty linjoittain. Tarkempia tietoja saa klikkaamalla linjaviivaa tai sen tunnusta vasemmanpuoleisesta valikosta. Lopullinen päätös reiteistä tehdään keväällä. Lähde: Karttapohja Remix. Grafiikka: Pauliina Lindell

Kangasalalaisten ääntä on kuunneltu esimerkiksi siinä, että nykyisen linjan 1 ehdotetaan jatkavan suoraan Koskipuistoon. Aiemmin pohdittavana oli myös vaihtoehto, jossa matkustajat olisivat vaihtaneet Taysin kohdalla ratikkaan. Linjan uudeksi numeroksi on merkitty 6.

Nykyisessä linjassa 42 erotetaan jatkossa selkeämmin yhteysvälit Kangasalan keskusta–Tampere ja Kangasalan keskusta–Sahalahti/Kuhmalahti/Kuhmoinen. Yhteysvälit saavat omat linjanumerot.

Tulevassa linjassa 420 Kangasala–Tays on suunnitelman mukaan vaihto ratikkaan.

Suinula–Ruutana-suunnasta tuleva bussilinja 28 on nyt suunniteltu kulkevaksi ilman vaihtoa suoraan Tampereen keskustaan. Reitti Tampereen keskusta-alueella muuttuu hieman.

Taysin pysäkki säilyy reitillä, joten vaihto ratikkaan on halutessa mahdollista.

– Kangasalan liikennöinnissä säilyy paljon vanhoja elementtejä. Kaupungin sisäisessä liikenteessä on esimerkiksi paljon koulukuljetuksia, joihin ei ole syytä puuttua, joukkoliikenneinsinööri Riikka Salkonen sanoo.

– Sen sijaan suunnittelussa on otettu huomioon Kangasalan kaupungin toive saada Kangasalan ja Tampereen keskustan välille nopeita yhteyksiä, hän jatkaa.

Tämän on tarkoitus toteutua kehittämällä linjan 420 vuorotarjontaa. Samalla linjojen 40 ja 420 yhteisellä reitillä vuoroja Tampereelle kulkisi noin 7,5 minuutin välein.

Päätökset lopullisesta, ratikan rinnalla toimivasta bussilinjastosta tehdään keväällä.

Suunnitelmasta voi antaa palautetta helmikuun loppuun asti joukkoliikenteen linjasto 2021-sivulla tai suoraan karttaohjelmassa.

Kommentoi / Keskustele aiheesta

Kangasalan Sanomat edellyttää, että verkkokeskustelu käydään asiallisesti ja hyvässä hengessä. Poistamme kommentit, joissa loukataan ihmisarvoa, yllytetään rikokseen, rasismiin tai jotka ovat muutoin sopimattomia tai hyvien journalististen tapojen vastaisia.

~
Takaisin ylös