Voimajohtoa uusitaan jo Kangasalan puolella – ulkoilijoiden kannattaa varoa työmaa-autoja ja pylväiden pystyttäjiä

0
Uuden voimalinjan pylväät kasataan ensin ja pystytetään vasta myöhemmin. Ne odottavat pystytystä voimalinjan reitillä. Kuva: Eija Koivu

Tampereen Sähköverkko Oy uusii Tampereen ja Kangasalan välisen 110 kilovoltin voimajohdon.

Työ on edennyt Kangasalan puolelle, kun Hervanta – Lentola välin teräspylväiden materiaaleja kuljetetaan tuleville pylväspaikoille. Pylväitä rakennetaan 200–350 metrin välein. Uusi voimajohto rakennetaan vanhan johdon reitille.

Materiaalin vienti pylväspaikoille aiheuttaa työmaaliikennettä. Voimajohdon alle on muodostunut kuntoilureitti esimerkiksi Kangasalan Kisapirtin läheisyydessä, ja voimajohtotyömaat ovat samalla reitillä.

– Tutuilla reiteillä liikkuvien kannattaa ottaa huomioon, että samoilla alueilla liikkuu myös työmaakoneita, muistuttaa Tampereen Sähköverkko Oy:n projektipäällillä Timo Hakkarainen.

Myös pylväiden kasaamisen aikaan alueella on nosturiautoja ja työmiehiä. Pylväät kastataan paikoilleen ja ne odottavat siinä siihen asti kunnes työmaa etenee nostovaiheeseen.

Sähköä ei kulkijoiden tarvitse työmaa-alueella erityisesti varoa. Vanha johto toimii edelleen niin kauan kunnes uudet pylväät ovat pystyssä. Tässä vaiheessa pylväitä vasta kasataan. Ne nostetaan pystyyn myöhemmin.

Voimajohto uusitaan, koska vuodesta 1953 palvellut vanha voimajohto on tullut elinkaarensa päähän. Sen siirtokyky on nykymitoituksille riittämätön. Uusimisen ansiosta sähkönjakelun käyttövarmuus paranee ja siirtokapasiteetti kasvaa. Tampereen Sähköverkko Oy:n mukaan koko voimajohdon alueelta on tehty kattavat ympäristöselvitykset ja työtä tehdään ympäristön ehdoilla.

Voimalinjan rakentaminen on edennyt Kangasalan puolelle. Kuva Tampereen Sähköverkko Oy

Kaikkiaan uusittavan voimajohtoreitein pituus on 16 kilometriä. Voimajohto kulkee Kangasalta Tampereen Rautaharkkoon. Uudistaminen aloitettiin Tampereen puolelta. Lisäksi sinne rakennettiin uusi yhteys Lahdesjärven ja Rautaharkon välille.

Rautaharkon ja Hervannan välisen osuuden pitäisi olla kokonaan valmis huhtikuun loppuun mennessä. Hervannan ja Lentolan osuus valmistunee heinäkuun lopussa.

Lentolan ja uusittavan voimalinjan päätepisteenä olevan Kangasalan sähköaseman välinen osuus tehdään kolmessa eri vaiheessa: Kangasala-Kyötikkkälä, Kyötikkälä-Vatiala ja Vatiala-Lentola. Koko projekti Kangasalan sähköasemalle saakka on valmis tämän vuoden loppuun mennessä.

Voimajohdon uusinnassa ovat eri osuuksilla Tampereen Sähköverekko Oy:n lisäksi mukana myös kantaverkkoyhtiö Fingrid sekä Kangasalla sähkön jakeluyhtiönä toimiva Elenia.

Johdintöitä on tehty myös moottoritien ylitse. Tampereen Sähköverkko Oy:n mukaan ne ovat sujuneet tähän mennessä hienosti. Työt moottoritien yli on tehty yöaikaan.

Kommentoi

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi.