Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttö­kokemuksen parantamiseksi. Lisätietoja.
Etusivu Uutiset KS-digi Tapahtumat Boksi Kuvat Blogit Ajankohtaista
Löytötexin synttärit!Löytötexin synttärit!

Ykköslinja ei tulevaisuudessa välttämättä jatka Tampereella keskustaan asti

Kun raitiotie vuonna 2021 otetaan käyttöön, muutoksia tulee myös bussiliikenteeseen. Muutokset voivat heijastua myös etäälle itse ratikkareitistä.

Uutiset - 11.10.2018 kello 8.00
Kangasalan Sanomat
Ykköslinja ei tulevaisuudessa välttämättä jatka Tampereella keskustaan asti
Kangasalta Tampereelle harrastukseen kulkeva Atte Nieminen pitää bussi-ratikka-vaihtoehtoa mielenkiintoisena. Hänen määränpäänsä on Kalevan uimahalli, joten ykköslinjan tulevalla päätepysäkillä ei ole mahdottomasti merkitystä.

Tampereen seudun tulevista bussireiteistä on tehty kaksi erilaista linjastovaihtoehtoa, joista nyt syksyllä kommentoitavaksi tuli luonnos 2. Kangasalalaisen kannalta oleellisin uusi ehdotus liittyy bussiin numero 1, joka ei enää ajaisi Vatialasta Tampereen keskustaan, vaan ainoastaan Taysille asti. Sairaalan kohdalla matkustajat vaihtaisivat ratikkaan. Vatiala–Tays-linjan numeroksi tulisi 4.

Tampereen seudun joukkoliikenteen kommentointipalstalla vaihdollinen vaihtoehto on saanut kritiikkiä. Linjaa käyttävät arvelevat, että Taysin alueelle syntyy ruuhkaa, eikä vaihto suju kätevästi. Epäilty on myös, etteivät täydet bussilastit mahdu ratikkaan.

– Tampereen raitiovaunut ovat kapasiteetiltaan suuria. Ne vetävät noin kolmen bussillisen verran matkustajia. Vaihdolliset yhteydet suunnitellaan vuonna 2021 niin, että kaikki bussista vaihtavat matkustajat mahtuvat ratikkaan, joukkoliikenneinsinööri Riikka Salkonen vastaa.

Myös nykyisen Atalasta tulevan runkolinjan numero 8 on suunniteltu päättyvän Taysille.

– Nyt esille pannussa luonnoksessa vaihdollisiksi on ajateltu linjoja, joilla on yhtä tiheä vuoroväli kuin ratikalla eli 7,5 minuuttia. Tämä mahdollistaisi nopean ja sujuvan vaihtamisen kulkuvälineestä toiseen. Vatialan suunnasta tulevan linjan vuoroväli siis tihentyisi, Salkonen selvittää.

Linjastovaihtoehto 1:ssä suunnitelma on toisenlainen. Siinä vaihdollisiksi on kaavailtu harvemmin kulkevia bussilinjoja, esimerkiksi Suinula–Ruutanan suunnasta tulevaa linjaa 28.

Kakkosvaihtoehdossa linja 28 ajaa ilman vaihtoa Koskipuistoon asti.

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Hyppää mukaan KS100-juhlavuoteen!

Bussista ratikkaan vaihtamisen tarpeellisuutta perustellaan sillä, ettei Hämeenkatu tulevaisuudessa riitä kaikelle liikenteelle.

Vuonna 2021 ratikka hoitaa ison osan joukkoliikenteestä Hämeenkadulla ja varaa käyttöönsä kaksi kaistaa. Bussien määrää ei voida kasvattaa keskustassa, eivätkä kaikki nykyisetkään bussit mahtuisi jäljelle jääville kaistoille.

Yleisön kommentoivana on nyt erityisesti linjaluonnos 2, mutta ykkösestäkin saa edelleen sanoa mielipiteensä.

Kommentteja toivotaan lokakuun loppuun mennessä.

Riikka Salkonen korostaa, että linjaluonnoksista kumpikaan ei ole ensisijainen, vaan lopullinen luonnos tulee todennäköisesti olemaan yhdistelmä molemmista.

Tarkoitus on, että kommenttien pohjalta muokattu luonnos tulee nähtäville joulukuussa, ja lopulliset päätökset ratikan rinnalla toimivasta bussilinjastosta tehdään ensi keväänä ja kesällä.

Molemmista linjaluonnoksista on netissä nähtävillä kartat.Joko linjan numeroa tai karttapohjaa painamalla saa esiin linjan eri variaatiot. Eli esimerkiksi linja 40 ajaa jatkossakin Kangasalan keskustan lisäksi myös Pikonlinnaan ja Huutijärvelle.

 

http://joukkoliikenne.tampere.fi/ohjeita-ja-tietoa/linjasto2021/linjastoluonnos-2-tampereen-seutu.html

http://joukkoliikenne.tampere.fi/ohjeita-ja-tietoa/linjasto2021/linjastoluonnos-1-tampere-seutu.html

Kommentoi / Keskustele aiheesta
Hyppää mukaan KS100-juhlavuoteen!
~
Takaisin ylös