Ympärivuotinen pyöräilyharrastus auttaa jaksamaan arjessa – ”Tekemällä teen työmatkaa, vaikkei minulla sitä olekaan”

0
Pyörä kannattaa myös pestä säännöllisesti. Ketjujen puhdistus ja voitelu asianmukaisilla aineilla on tärkeää.

Kangasalalainen Piia Jokinen hyppää joka aamu pyörän satulaan. Pyöräilystä tuli aamujen piristys jo vuonna 2014, kun Jokinen kokosi oman joukkueen leikkimieliseen Kilometrikisaan.

– Polkijatovereissa on 30 jäsentä. Aluksi meitä oli alle kymmenen, joista suurin osa oli vanhoja jalkapallokavereitani ja muita tuttuja ihmisiä. Löysin myöhemmin Facebookin Suomi liikuttaa 100 -ryhmästä lisää polkijoita.

Kilpailussa osallistujat kirjaavat kilometrejään ja kartuttavat näin joukkueensa saldoa. Tarkoituksena on innostaa ihmisiä työmatkapyöräilyyn ja liikkumiseen.

Pyöräilyn ei tarvitse kuitenkaan olla vain työmatka-ajoa, vaan arjessa poljetaan niin paljon kuin mahdollista.

Urheiluhierojana työskentelevän Jokisen on kurottava kilometrejä kasaan aamuisin pysyäkseen muiden perässä, sillä hänen yrityksensä sijaitsee muutaman metrin päässä kotoa.

– Tekemällä teen työmatkaa, vaikkei minulla sitä olekaan. Muilla on vähän pidemmät etäisyydet, Jokinen nauraa.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Jokinen pyöräilee vaikuttavia määriä. Yhdessä tekeminen ja luonto motivoivat polkemaan kavereiden kanssa useiden kymmenien kilometrien lenkkejä.

“Työmatkasta” tuli tapa, joka jatkuu kilpailun jälkeenkin. Jokisen päivä käynnistyy aamuviideltä lenkillä Hipsu-koiran ja kolmen kissan kanssa.

– Sen jälkeen teen fillarilla lenkin esimerkiksi Vesaniemen rantaan. Siinä tulee kymmenen kilometrin työmatka.

Joukkue pyöräilee paljon myös yhdessä etenkin viikonloppuisin, jolloin on aikaa pidemmillekin lenkeille. Suosikkeja ovat 86 kilometrin Roineen lenkki ja 64 kilometrin Pyhäjärven maisemareitti. Jokinen lähtee liikkeelle mieluiten auringonnousun aikaan.

– Tämän seudun ihmiset pyöräilevät viikoittain yhdessä. Aikaisimmillaan olemme lähteneet aamukolmelta liikkeelle. Teemme 55 kilometrin lenkin ja käymme kahvilla Lahdesjärvellä. Siihen ei moni lähde.

Jäseniä löytyy Kangasalan lisäksi Tampereelta, Hämeenlinnasta, Mäntsälästä ja Jämsästä. Tänä syksynä Polkijatoverit polkaisi Kilometrikisan suursarjan voittoon lähes 94 000 kilometrillä. Kilpailu kesti toukokuusta syyskuun loppuun. Jokinen pyöräili 3 000 kilometriä, joka on joukkueen keskiarvo.

– Kesän hirmuisesta pyöräilystä saa ison ilon arkeen ja syksyyn. Arjessa jaksaminen on paras palkinto.

Kilpailulla halutaan kiinnittää huomiota myös ympäristöön. Nettisivujen laskurin mukaan Polkijatoverit säästi polttoainetta jopa 6 558 litraa, ja syntymättä jäi 16 395 kiloa hiilidioksidia.

Jokinen innostaa nyt muitakin rohkeasti pyörän selkään, vaikka työpaikka olisi muutaman metrin päässä kotoa.

Jos asenne on kunnossa ja huolehtii pukeutumisesta sekä välineistä, eivät kylmä, lumi, sade tai pimeä hidasta vauhtia.

– Kypärä, heijastimet ja valot. Hämärällä kypärävalo on hyvä lisä. Talvisin käytän nastarenkaita, Jokinen listaa vakiovarusteitaan.

Pään suojaaminen ja liikenteestä erottuminen ovat halpa henkivakuutus. Turvaa tuo myös pyörän säännöllinen huolto.

– Perushuolto olisi hyvä osata tehdä itse, jotta matka ei katkea. Fillarin lisäksi kannattaa
huollattaa itsensäkin. On tärkeää, että sekä pyörä että polkija voivat hyvin.

Piia Jokisen vinkit työmatkapyöräilijöille

Herää hieman aiemmin ja aja maltillisesti, jotta ei tule liian kova hiki.
Aloita pyöräily kesällä.
Kannattaa kokeilla talvipyöräilyä, kirpeä pikkupakkanen taltuttaa väsymyksen nopeasti.
Työmatkapyöräilyyn kelpaamarkkinoiden parhaan pyörän sijaan ihan peruspyörä.
Pyörä on huollettava säännöllisesti ja perushuolto olisi hyvä osata tehdä itse.
Pyörän lisäksi kannattaa pitää huolta itsestäänkin: kahvakuulailu, uinti, pilates ja riittävä venyttely ovat hyvää liikuntaa pyöräilyn ohella.

Kommentoi

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi.