Koti Pääkirjoitus Yön ainoan valopilkun vuosi

    Yön ainoan valopilkun vuosi

    0

    Anne Bernerin taksiuudistus on nyt vuoden ikäinen. Täytekakkujen syönnin ja ilmapallojen puhaltamisen sijaan on syytä pohtia sitä, mitä kulunut vuosi on tuonut tullessaan.

    Maaseudun takseille kela-kyydit ovat elinehto. Kela kilpailutti taksipalvelut lakiuudistuksen kynnyksellä. Kela-kyytien korvaus pieneni ja tätä on kompensoitu taksahintojen nostolla.

    Taksibisnes on keskittynyt sinne, missä ovat asiakkaat. Taksien väheneminen maaseudulla haittaa taksin käyttäjien arkea. Asiakkaiden kannalta on ikävää, jos taksia ei saa tai sen saapuminen kestää luvattoman kauan.

    Tapasin viime viikolla taksiyrittäjiän Sahalahdella. Yrittäjä Soili Luoto kertoi, että suurin muutos maaseudun takseille on ollut luokseajokorvauksen poistaminen. Tämä tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että kun taksi ajaa asiakkaan luokse, kulut maksaa yrittäjä itse. Kannattamatonta ajoa tulee paljon.

    Yrittäjät ovat puun ja kuoren välissä: keikkataksat ovat pieniä ja niitä pitää kompensoida nappaamalla kaikki ajot itselle.

    Olen ottanut tavakseni keskustella taksimatkojen aikana uudistuksesta. Auton takapenkillä kuulee mielenkiintoisia tarinoita, taksinkuljettajilla on selkeä tarve avautua. Olen pitänyt korvani auki ja antanut puheenvuoron toisille.

    Vuosi on kuitenkin lyhyt aika ja näin ison uudistuksen toimivuus testataan vain pitkällä ajanjuoksulla.

    Heinäkuun alussa uutisoitiin, että nykyinen liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin käy taksiuudistuksen valuvikojen kimppuun. Korjattu laki on mahdollista saada voimaan vasta vuoden 2021 alkupuolella. Samoin kerrottiin myös taksialalla rehottavasta harmaasta taloudesta. Näiden kitkemiseksi Marinilla riittää varmasti töitä.

    Kommentoi

    Kirjoita kommenttisi
    Kirjoita nimesi tähän