Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttö­kokemuksen parantamiseksi. Lisätietoja.
Etusivu Uutiset KS-digi Tapahtumat Boksi Kuvat Blogit Ajankohtaista
Paikalliset palvelut keskeisellä paikalla osoitteessa kauppaympyra.fiPaikalliset palvelut keskeisellä paikalla osoitteessa kauppaympyra.fi

Junaliikenteen tilanne sentään tutkitaan

Tuula Ruusumaa
Pääkirjoitus - 25.9.2015 kello 8.12

Monet kangasalalaiset muistelevat haikeina aikaa, jolloin seudulla päästiin liikkumaan lähijunilla. Vuoteen 1993 Haapamäelle kulkeneet paikallisjunat pysähtyivät säännönmukaisesti myös Kangasalla.
Vaikka 90-luvulla paikallisjunat vielä kulkivat, vuorotiheys oli enää varjo entisestä. Parhaimmillaan, 1980-luvulla junavuoroja kulki kerran tunnissa.
2000-luvulla otettiin käyttöön uudenlainen kiskobussikalusto, mutta se ei Kangasalaa enää hyödyttänyt. Kiskobussit pysähtyivät Kangasalan lähialueilla enää Orivedellä ja Kolhossa.
Nyt tämäkin liikenne on hiljentymässä, mikäli Liikenne- ja viestintäministeriön ja VR:n uusimmat suunnitelmat toteutuvat. Viime viikolla kerrottiin, että junaliikenne on loppumassa ensi vuonna kokonaan Tampereen ja Keuruun väliltä.

Keskustelu Kangasalan lähijunaliikenteestä sai uuden alun, kun asiasta tehtiin valtuustoaloite viime syksynä.
Nyt asia on edennyt siihen pisteeseen, että Tampereen kaupunkiseudun organisaatio, johon Kangasalakin kuntana kuuluu, on ottanut vastuuta asiassa.
Seutuhallitus päätti eilen, että se käynnistää lähijunaliikenteen kehittämiseen liittyen seisakkeiden, asemien ja liikenteen suunnittelun. Työn tekee VR-Track Oy, ja kustannuksia tästä työstä syntyy 74 000 euroa.
Kulut menevät puoliksi Liikenneviraston ja Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymän kesken. Näin ollen Kangasala maksaa kuluista oman osuutensa osana kaupunkiseutua.

On erittäin hyvä, että suunnittelutyöhön ryhdyttiin, vaikka aika on huono ja viime viikolla julkitulleet päätökset eivät sanottavasti kannusta suunnittelemaan uutta liikennettä raiteille.
Jos työ olisi jäänyt Kangasalan oman aloitteellisuuden varaan, se olisi todennäköisesti hukkunut säästölistalle ja jäänyt tekemättä.
Nyt saamme toivoakseni hyvän ja perusteellisen suunnitelman, jonka toteuttamiskelpoisuutta on mahdollista pohtia realististen lukujen valossa.
Oman mausteensa soppaan tuo myös se, että aikanaan raideliikenne vapautuu ja VR:n monopoli raiteilla loppuu.
Nähtäväksi jää, onko yksityisillä toimijoilla kenties näppärämpiä keinoja liikenteen lisäämiseksi kiskoilla. Todennäköisesti on.

Lähetä tekstari!
Kommentoi / Keskustele aiheesta
Lähetä tekstari!
~
Takaisin ylös