Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttö­kokemuksen parantamiseksi. Lisätietoja.
Etusivu Uutiset KS-Digi Tapahtumat Boksi Kuvat Blogit Ajankohtaista
Paikalliset palvelut keskeisellä paikalla osoitteessa kauppaympyra.fiPaikalliset palvelut keskeisellä paikalla osoitteessa kauppaympyra.fi

Kangasalan joukko­liikenne ei kehity

Tuula Ruusumaa
Pääkirjoitus - 10.5.2016 kello 8.00

Tampereelta on Kangasalle hyvä linja-autoyhteys, jos sattuu asumaan nauhataajamassa vanhan Kangasalantien varressa. Useimmiten bussi kulkee 20 minuutin välein.

Siihen se ilo sitten loppuukin.

Kangasala on laaja pitäjä ja sen muihin osiin kulkee busseja huomattavasti harvemmin, jos ollenkaan.

Ei siis ihme, että monet kuntalaiset valitsevat joukkoliikenteen sijaan usein oman autonsa.

Kaupunkiseudulla on päätetty kehittää lähijunaliikennettä. Aiemman, vuonna 2012 valmistuneen selvityksen mukaisesti lähijunaliikennettä kehitetään vaiheittain.

Toteuttaminen alkoi VR-seutulippukokeilulla. Nyt suunnittelun alla ovat vuorojen lisääminen ja puitteiden rakentaminen lähijunaliikenteelle.

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Lähetä Kangasalan Sanomat kuukauden ajan ystävälle tai sukulaiselle Kangasalla!

Tuore kaupunkiseudun lähijunaselvitys ei kuitenkaan lupaa parannuksia Kangasalan joukkoliikenteelle.

Viime viikolla pidetyssä tiedotustilaisuudessa kerrottiin, että lähijunaliikenne ei kehity Kangasalan suuntaan.

Lempäälän ja Nokian suuntiin liikennettä on sen sijaan mahdollista lisätä ilman suurempia raideinvestointeja.

Lisäksi näiden ratojen varressa asuu riittävä joukko ihmisiä, jotta joukkoliikenteen järjestäminen sinne on järkevää.

Väestön määrällä mitattuna Kangasala on Lempäälää isompi kunta. Kangasala­laiset ovat kuitenkin sijoittuneet junarataan nähden väärin.

Toki Asemalla, Ruutanassa ja Suinulassa on väkeä, mutta ei nähtävästi riittävästi lähijunaliikenteen käynnistämiseksi.

Väestön vähäisyys lienee suurin este, sillä seisakkeiden rakentamisesta aiheutuu lähinnä kertaluontoinen kustannus.

Rakentamiskuluista esitetään varsin vaihtelevia arvioita. Pelkkien seisakkeiden arvioidaan maksavan 1,4 miljoonaa. Se on vain hiukan enemmän kuin parin kilometrin pätkä kevyen liikenteen väylää.

Kehityssuunta on tappio Kangasalle, koska alueen halkaiseva junarata jää nyt hyödyntämättä. Olemme Kangasalla jatkossakin bussien varassa.

Kommentoi / Keskustele aiheesta
Lähetä Kangasalan Sanomat kuukauden ajan ystävälle tai sukulaiselle Kangasalla!
~
Takaisin ylös