“Kun kypärän lyö päähän, arki unohtuu jonnekin” – Jarmo Pekkala nauttii ratamoottoripyöräilyn vauhdista ja mahdollisuudesta kehittyä ajajana

0
Jarmo Pekkala on ajanut kilpaa kolmisen vuotta.
Jarmo Pekkala on ajanut kilpaa kolmisen vuotta.

Vatialassa aurinko porottaa, kun Jarmo Pekkala kaivaa moottoripyöränsä esiin peräkärrystä. Tuhatkuutioinen BMW odottaa kauden alkua, samoin kuljettaja.

Haastatteluhetkellä kisakalenteriin on merkitty juhannusta edeltävä viikonloppu. Silloin on tarkoitus ajaa kilpaa Virtasalmella Etelä-Savossa, jos koronatilanne vain sallii.

– Koronan takia yksi osakilpailu peruttiin ja kaksi kilpailua siirrettiin myöhemmäksi. Toivottavasti pian päästään ajamaan, Pekkala kertoo.

Hän on harrastanut ratamoottoripyöräilyä viitisen vuotta ja kilpaillut kolme vuotta.

– Sitä ennen olin ajanut pitkään katupyörillä. Kipinä lajiin syttyi, kun osallistuin ratapäivään, johon kuka tahansa voi mennä ajamaan.

Pekkala ajaa jokamiesluokassa. Rallin tavoin kalusto on luokassa monenkirjavaa, joskin suurin osa kuljettajista ajaa Pekkalan tavoin tuhatkuutioisilla tai tätä pienemmillä pyörillä.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Ratamoottoripyöräilyssä kilpaileminen vaatii kerhoon kuulumista. Pekkalan kerho on tamperelainen Kondismiehet.

Vauhtia ja vaarallisia tilanteita

Ratamoottoripyöräilyn SM-sarjassa ajetaan tavallisesti kesän aikana viisi osakilpailua. Luokkia on yli 10, aina sivuvaunullisista moottoripyöristä retropyöriin ja Superbike-luokkaan.

Vauhti on parhaimmillaan hurjaa. Pekkalan mukaan jokamiesluokassa huippunopeudet ovat monella radalla 200–270 kilometriä tunnissa.

– Kymiringillä on sen verran pitkä suora, että jokamiesluokan vehkeilläkin pääsee siinä 300 kilometriä tunnissa.

Lajissa onkin vakavan tai jopa kuolemaan johtavan loukkaantumisen riski, jonka kanssa on opittava elämään.

– Kyllä välillä pelottaa, varsinkin jos näkee jonkun muun telovan itsensä. On niin tuurista kiinni, miten alastulo onnistuu kaatuessa. Mutta ei tätä lajia voi harrastaa, jos sellaista jää miettimään, Pekkala sanoo.

Myös BMW:n kylki on kolhiintunut. Pekkala kaatui viime kauden alussa pahasti kilpailua edeltävissä vapaissa harjoituksissa.

Itselle ei käynyt kuinkaan, mutta pyörän vikojen etsimiseen ja korjaamiseen hupeni suurin osa kesästä. Nyt pyöränkin pitäisi olla kunnossa.

Harrastus vaatii aikaa ja rahaa

Harrastuksena ratamoottoripyöräily ei ole Pekkalan mukaan helppo eikä halpa.

– Rahaa menee niin paljon kuin viitsii lompakkoa raottaa, hän naurahtaa.

Kustannuksia tulee muun muassa nopeasti kuluvista slicks-renkaista. Radalla kovaa ajaminen vaatii myös paljon radalla vietettyjä harjoittelupäiviä.

Rahaa menee niin
paljon kuin viitsii
lompakkoa raottaa.

Jarmo Pekkala

– Onneksi oma työni ja työnantajani mahdollistaa vapaapäivien sovittelun kisa- ja harjoittelupäiville, rekkakuskina pitkiä työvuoroja ajava Pekkala sanoo.

Hänen ei silti tarvitse miettiä vastausta siihen, mikä tekee ratamoottoripyöräilystä mielekästä.

– Kun kypärän lyö päähän, arki unohtuu jonnekin. Kun keskittyy saamaan kellosta aikaa pois, ei mieti yhtään mitään muuta.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Alastaron moottoriradalla vuonna 2020. Kuva: Jarmo Pekkalan kotialbumi

Tavoitteena paikka nopeammassa luokassa

Oman vauhdin kehittäminen on Pekkalan mielestä kiinnostavaa. Sitä kautta tulevat myös itselle asetetut tavoitteet.

– Haluaisin joskus ajaa Superbike-luokassa, mutta sitä varten pitää saada vielä lisää vauhtia.

Lajista kiinnostuneita aloittelijoita Pekkala kehottaa tekemään samoin kuin hän itse teki viisi vuotta sitten. Moottoriradoilla järjestetään säännöllisesti kaikille avoimia ratapäiviä, joissa pääsee tutustumaan lajiin.

– Sinne voi tulla ajamalla ja lähteä ajamalla. Pyörässä ei tarvitse olla heti ensimmäisellä kerralla slicks-renkaita.

Pekkalan toinen vinkki lähtee kesän ajoretkiä suunnitteleville matkamotoristeille.

– Kurkatkaa kalenterista, missä ja milloin ajetaan seuraava kisaviikonloppu ja poiketkaa katsomassa. Tunnelma on taatusti hyvä!

Circuit Racing SM-sarja

  • Ratamoottoripyöräilyn SM-kilpailut, johon kuuluu viisi eri paikkakunnilla ajettavaa osakilpailua.
  • Ajantasaiset tiedot kilpailuista löytyvät ratamoottoripyöräilijöiden etujärjestön verkkosivuilta
  • Kilpailutapahtuma kestää yleensä koko viikonlopun. Perjantai on harjoittelupäivä, lauantaina ja sunnuntaina ajetaan eri luokkien kilpailut.
  • SM-sarjassa kilpaileminen vaatii kuulumista Moottoriliiton hyväksymään kerhoon ja ajajatutkinnon suorittamista.
Pekkalan BMW on vuodelta 2013, jolloin luistonesto oli moottoripyörissä vielä melko harvinainen. Keltaisesta, sinisestä ja valkoisesta napista säädetään luistoneston asetuksia.
Jarmo Pekkalan ajokkina on tuhatkuutioinen BMW HP4. Kuva: Jarmo Pekkalan kotialbumi

Kommentoi

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi.