Mainos

Mitäs täällä taas mitataan? Kartoittajan työkaluina nykyään dronet ja laserkeilaimet

Kaksiulotteisista kartoista ollaan kiihtyvällä tahdilla siirtymässä kolmiulotteiseen maailmaan, kertoo kartoittaja Arto Nieminen.

Kangasalan kaupungin tekninen keskus palvelee kaupunkilaisia asumiseen ja ympäristöön kuuluvilla palvelualueilla, joita ovat maankäyttö, rakentaminen, ympäristö- ja rakennusvalvonta, ateria- ja siivouspalvelut sekä Kangasalan Vesi -liikelaitoksen tuottamat palvelut.

Tässä sisältömarkkinointijutussa haastattelussa kartoittaja Arto Nieminen.

Miten työssäsi palvelet kaupunkilaisia?

Toimin teknisen keskuksen paikkatietoyksikön mittauspalveluissa kartoittajana. Työhöni kuuluu numeeristen karttojen ylläpito ja aineistojen toimittaminen sekä maastomittaus.

Miten työsi tulokset näkyvät kaupunkilaisille?

Monivaiheisesti. Ennen kuin mitään rakentamista suunnitellaan, pitää olemassa oleva tilanne mitata. Mittaamisen jälkeen suunnittelija suunnittelee, minkä jälkeen tehdään mittaukset hänen suunnitelmiensa perusteella. Kun rakennus, tie, vesihuoltolinja tai muu rakennushanke valmistuu, käydään lopputulos mittaamassa kaupungin tai asiakkaan käyttöön ja tieto siirretään tarvittaviin numeerisiin karttaohjelmiin. Isommilla työmailla käydään useaan kertaan rakentamisen edetessä. Yhtenä osana työhöni kuuluvat myös lakisääteiset viranomaismittaukset, kuten rakennusvalvontaan liittyvät mittaukset.

Millainen on tyypillinen työpäiväsi?

Tyypillistä työpäivää ei ole, mikä on minulle ammatin suola. Edellisenä päivänä en välttämättä tiedä, mihin seuraavana päivänä suuntaan ja mitä tekemään. Vaatii ammattitaitoa kyetä sopeutumaan nopeasti vaihtuviin mittauksiin ja erilaisten mittausvälineiden hallintaan.

Millaista koulutusta tai työkokemusta ammatissasi edellytetään?

Kartoittajan tutkinto suoritetaan toisen asteen koulutuksena ja on nimeltään maanmittausalan perustutkinto. Se antaa hyvät perusteet ammattiin, mutta vasta työkokemus kouluttaa alalle oikeasti.

Millaisia uusia tuulia omassa ammatissasi on meneillään?

Tässä ammatissa kehitys on ollut huimaa ja jatkuu edelleen. Itseltä pitää löytyä kiinnostusta ja aikaa, jotta pysyy kehityksessä mukana. Karttapuolella seuraavat isommat askeleet ovat ehkä avoin data, joka sallii asiakkaiden käydä itse lataamassa tarkkojakin kartta-aineistoja verkosta. Kaksiulotteisista kartoista ollaan kiihtyvällä tahdilla siirtymässä kolmiulotteiseen maailmaan. Dronet ja laserkeilaimet tuovat paljon uusia mahdollisuuksia maastomittaukseen. Laserkeilaimilla pystytään tuottamaan jo nyt varsin tarkkoja kolmiulotteisia karttoja rakennuksineen.

Millaista ammattiisi liittyvää palautetta on saatu?

Karttatuotannosta ja toimitetuista aineistoista saa hyvin myönteistä palautetta. Asiakkaat antavat myös hyvää palautetta tilaamistaan maastomittauksista. Joudumme mittaaman myös esimerkiksi haltuunottoja, jolloin palaute ymmärrettävistä syistä ole kovin mukavaa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että me kartoittajat teemme mitatessamme työtämme ja toteutamme ylemmällä tasolla päätettyjä asioita.

Millaisia terveisiä haluat kertoa kaupunkilaisille?

Aina saa tulla kysymään: ”Mitäs täällä taas mitataan?”. Mielelläni vastaan, vaikka olenkin tuon kysymyksen kuullut tuhansia kertoja.

———————————————————————————————–

Kaupungin ammattilaiset huolehtivat, että asukkaiden arki sujuu

Tässä kaupallisessa yhteistyössä toteutettavassa juttusarjassa kerrotaan K angasalan kaupungin arvokkaasta yhteiskunnallisesta palvelutehtävästä, jota sen monitaitoinen ammattilaisten joukko toteuttaa joka päivä. Kaupunki tuottaa yli 32 000 asukkaalleen monialaisia palveluita kolmessa eri palvelukeskuksessa, vesiliikelaitoksessa ja tytäryhtiöissä, ja huolehtii yli 600 lakisääteisen tehtävän hoitamisesta.

Kangasalan kaupungilla on palveluksessaan yli 2 000 työntekijää ja käytössä yli 200 erilaista ammattinimikettä. Yleisin käytössä oleva ammattinimike on lähihoitaja ja muita yleisimpiä nimikkeitä ovat varhaiskasvatuksen lastenhoitaja, palvelutyöntekijä, varhaiskasvatuksen opettaja, luokanopettaja, sairaanhoitaja, koulunkäynninohjaaja sekä peruskoulun lehtori.

K aupungin toimintaa kehitetään jatkuvasti entistä asiakaslähtöisemmäksi ­­– tavoitteena on olla palveleva, uudistuvan toimintakulttuurin ja sujuvan arjen Kangasala. Asukkaille tämä työ näkyy konkreettisesti esimerkiksi uusina palvelukanavina, kuten chat-p­alvelu verkossa ja kaupunki-­info Prisma-­keskuksessa. Kangasala on kaupunki kaupunkilaisia varten.

Koko juttusarja julkaistaan marras-tammikuussa verkossa ja printissä. Lue muutkin jutut niiden ilmestyttyä täältä.

Kommentoi

Lähettämällä kommentin, olet lukenut ja hyväksynyt kommentointiin liittyvät säännöt sekä tietosuojaselosteen.