Sosiaali- ja terveyskeskus huolehtii kaupunkilaisten terveyteen liittyvistä asioista kolmella eri palvelualueella, joita ovat sosiaali- ja perhepalvelut, vanhuspalvelut ja terveyspalvelut.
Tässä sisältömarkkinointijutussa haastattelussa välinehuoltaja Juha Snåre.
Miten työssäsi palvelet kaupunkilaisia?
Kun asiakas tai potilas saapuu keskusterveysasemalle ja istahtaa esimerkiksi hammaslääkärin, suuhygienistin tai vaikkapa oikomishoidon hoitotuoliin, häntä hoidetaan välineillä, jotka me välinehuollossa olemme puhtausluokan mukaisesti puhdistaneet, desinfioineet tai steriloineet.
Instrumentteja tulee huollettavaksi hammashoitolan lisäksi koko keskusterveysaseman hoitopisteistä ja myös palvelutaloista.
Miten työsi tulokset näkyvät kaupunkilaisille?
Potilasturvallisuuden muodossa: tekemällä työmme hyvin takaamme, että lääkärit ja hoitajat voivat hoitaa potilaita oikein ja laadukkaasti huolletuilla välineillä. Tähän voivat myös asiakkaat aina luottaa.
Millainen on tyypillinen työpäiväsi?
Aamu alkaa välinehuollon kaikkien pintojen desinfioimisella. Edellisen illan instrumenteille suoritetaan koneellinen pesudesinfektio. Sen jälkeen välineet kuivataan ja tarkastetaan. Sakset ja muut vastaavat instrumentit öljytään. Seuraavaksi välineet pakataan sterilointia varten.
Höyryautoklaavit käynnistetään, ajetaan lämmitys ja testiohjelmat. Pakatut instrumentit asetellaan autoklaaviin, ja suoritetaan sterilointi ohjelman mukaisesti. Tämän jälkeen välineet kuljetetaan omille paikoilleen steriilivarastoon tai hoitopisteisiin.
Ensimmäiset hammashoitoinstrumentit haetaan noin kello 9.30.Myös iltapäivä menee pitkälti hammasinstrumentteja huoltaessa. Kaikki instrumentit tarkastetaan aina yksi kerrallaan.
Osa hammasvälineistä palautetaan heti huoltoprosessin jälkeen takaisin hammaspuolelle, koska niitä tarvitaan hoitotyössä nopeasti uudelleen. Hammashoitoinstrumentteja on kaikista huollettavista välineistä määrällisesti yli 90 prosenttia.
Millaista koulutusta tai työkokemusta ammatissasi edellytetään?
Koulutuksena vaaditaan välinehuoltajan ammattitutkinto.
Millaisia uusia tuulia omassa ammatissasi on meneillään?
Menetelmät mikrobien torjunnassa paranevat sitä mukaa, kun koulutus, toimintatavat, laitteet sekä testit kehittyvät ja tarkentuvat. Myös tietotekniikkaa hyödynnetään enenevässä määrin.
Millaista ammattiisi liittyvää palautetta on saatu?
Palautetta tulee vähän, sillä moni kaupunkilainen ei ole selvillä tästä työstä tai ammatista.
Millaisia terveisiä haluat kertoa kaupunkilaisille?
Tervetuloa Kangasalan keskusterveysasemalle, jossa teitä palvelee ammattitaitoinen ja motivoitunut henkilökunta.
Mitä muuta haluat kertoa ammatistasi tai työstäsi Kangasalan kaupungilla?
Välinehuollossa työskentelee kolme välinehuoltajaa. Meillä on erinomainen yhteishenki ja tekemisen meininki.
Meille on tärkeintä potilasturvallisuus ja mottomme kuuluukin: ”Huolla instrumentti siten kuin olisit itse seuraava potilas eli parhaalla mahdollisella tavalla”.
Keskusterveysasemalla vallitsee myönteinen yhteishenki. Aamulla on kiva tulla töihin, ja päivän päätteeksi kiva lähteä kotiin.
———————————————————————————————–
Kaupungin ammattilaiset huolehtivat, että asukkaiden arki sujuu
Tässä kaupallisessa yhteistyössä toteutettavassa juttusarjassa kerrotaan K angasalan kaupungin arvokkaasta yhteiskunnallisesta palvelutehtävästä, jota sen monitaitoinen ammattilaisten joukko toteuttaa joka päivä. Kaupunki tuottaa yli 32 000 asukkaalleen monialaisia palveluita kolmessa eri palvelukeskuksessa, vesiliikelaitoksessa ja tytäryhtiöissä, ja huolehtii yli 600 lakisääteisen tehtävän hoitamisesta.
Kangasalan kaupungilla on palveluksessaan yli 2 000 työntekijää ja käytössä yli 200 erilaista ammattinimikettä. Yleisin käytössä oleva ammattinimike on lähihoitaja ja muita yleisimpiä nimikkeitä ovat varhaiskasvatuksen lastenhoitaja, palvelutyöntekijä, varhaiskasvatuksen opettaja, luokanopettaja, sairaanhoitaja, koulunkäynninohjaaja sekä peruskoulun lehtori.
K aupungin toimintaa kehitetään jatkuvasti entistä asiakaslähtöisemmäksi – tavoitteena on olla palveleva, uudistuvan toimintakulttuurin ja sujuvan arjen Kangasala. Asukkaille tämä työ näkyy konkreettisesti esimerkiksi uusina palvelukanavina, kuten chat-palvelu verkossa ja kaupunki-info Prisma-keskuksessa. Kangasala on kaupunki kaupunkilaisia varten.
Koko juttusarja julkaistaan marras-tammikuussa verkossa ja printissä. Lue muutkin jutut niiden ilmestyttyä täältä.