Valtuusto päätti lähteä mukaan Suomi-rata-hankkeen suunnitteluun – Vaihtoehdoista heräsi keskustelu

0
Suomi-radan nähdään hyödyttävän koko Suomea myös laajemmin muun muassa Jyväskylän ja Oulun ratayhteyksien kautta.

Kangasalan kaupunginvaltuusto päätti tiistain kokouksessaan, että kaupunki lähtee osakkaaksi Tampereen ja Helsingin välisen raideyhteyden suunnittelua toteuttavaan hankeyhtiöön. Yhtiön nimi on Suomi-Rata Oy.

Kaupunki merkitsee perustettavan hankeyhtiön osakkeita tai muuten pääomittaa yhtiötä enintään 446 000 eurolla.

Lisäksi päätöksessä todetaan, että toteutusvaiheen rahoitukseen osallistumisen edellyttää erillisiä päätöksiä.

Vasemmistoliiton valtuutettu Jorma Mäntylä esitti huolensa vaihtoehtojen kustannuseroista.

– Hankkeessa on kaksi vaihtoehtoa, joista toinen on kustannuksiltaan merkittävästi kalliimpi ja suoranaista rahan polttoa suhteessa saavutettavaan hyötyyn, Mäntylä huomautti.

Vaihtoehtoina on esitetty nykyisen ratayhteyden parantamista ja kokonaan uutta luotisuoraa rataa Tampereen ja Helsingin välille. Mäntylän mukaan täysin uuden ratayhteyden rakentaminen olisi Kangasalan näkökulmasta turhaa.

– Osa hankkeeseen mukaan tulevista kunnista ovat vaatineet exit-sopimusta, jos tämä vaihtoehto toteutuu. Myös Kangasalan pitää jättäytyä siinä tapauksessa pois hankkeesta sekä taloudellisista että ekologisista syistä, Mäntylä sanoi.

Hänen mukaansa uuteen ratayhteyteen päädyttäessä hankkeen kustannukset nousevat merkittävästi, mutta Kangasalan saama hyöty olisi mitätön. 

– Yleistäen; kyse on muutamasta jupista, joiden pitää päästä läppäreineen 20 minuuttia nopeammin lentoasemalle. Tulee muuten kalliita minuutteja, Mäntylä totesi.

Mäntylän mukaan kaupunginhallituksen päätöksessä jää epäselväksi se, mikä on Kangasalan kanta eri vaihtoehtoihin.

Kaupunginjohtaja Oskari Auvinen huomautti, että tiistaina tehdyllä päätöksellä Kangasalan kaupunki sitoutuu vasta esiselvitysvaiheeseen. Mahdollisen toteutusvaiheen rahoitukseen osallistuminen tehdään erillisellä päätöksellä.

– Tässä vaiheessa sitoudumme selvittämään nämä kaksi vaihtoehtoa, Auvinen selvensi.

Hän korosti Kangasalan olevan täysin erilaisessa tilanteessa kuin ne Kanta-Hämeen kaupungit, jotka ovat tehneet exit-sopimuksen.

– Ymmärrän näiden kaupunkien tilanteen. Jos päätetään sijoittaa täysin uuteen, nopeampaan ratakäytävään, se tarkoittaa ettei juna enää pysähdy näiden kaupunkien kohdalla. Omalta osaltani on hyvin vaikea nähdä, että vielä nopeampi ratayhteys olisi huono vaihtoehto Kangasalle. Olipa tuo lopullinen ratkaisu kumpi tahansa, Kangasala hyötyy siitä Tampereen lähellä sijaitsevana kaupunkina, Auvinen sanoi.

Miten käy Pirkkalan lentoaseman?

Hannu Karppila (kesk) nosti esiin vallitsevan tilanteen ja sen aiheuttamat haasteet.

– Kun Suomi-rataa on suunniteltu, ei tiedetty koronasta mitään. Onko neuvoteltu, voisiko tätä siirtää? Karppila kysyi.

Auvinen kertoi, että hanke on kytketty osaksi Euroopan laajuista verkostoa. Sen ansiosta Suomella on mahdollisuus hakea hankkeelle EU-rahoitusta, joten hankkeen siirto ei ole välttämättä mahdollista.

– Lisäksi voi hyvinkin olla niin, että tulevina vuosina elvyttävälle talouspolitiikalle on tarvetta. Silloin on tärkeää koko Suomen kannalta, että tämän raideyhteyden suunnitelmat ovat valmiita, Auvinen huomautti.

Tommi Rönö (sd) nosti esiin huolen Tampere-Pirkkalan lentoasemasta.

– Pitääkö olla huolissaan sen lentoaseman tulevaisuudesta jos juna vaihtuu lentoradaksi? hän kysyi.

Auvinen vastasi, että hänen näkemyksenä mukaan huoleen ei ole syytä.

– Pirkanmaa tarvitsee selvästi molempia yhteyksiä, ja molemmille yhteyksille on vissi perusteensa. Etenkin elikeinoyhteyksille Pirkanmaalla ja koko Keski-Suomessa Pirkkalan lentoasema on erityisen tärkeä. Jatkossakin me tulemme sitä ehdottomasti tarvitsemaan. Tämä on yhtä aikaa molempien kehittämistä, Auvinen sanoi.

Osakassopimusneuvotteluissa mukana ovat olleet valtion ohella Akaan kaupunki, Finavia Oyj, Helsingin kaupunki, Hämeenlinnan kaupunki, Janakkalan kunta, Jyväskylän kaupunki, Kangasalan kaupunki, Lahden, kaupunki, Lempäälän kunta, Nokian kaupunki, Oriveden kaupunki, Oulun kaupunki, Pirkkalan kunta, Porin kaupunki, Riihimäen kaupunki, Kangasalan kaupunki, Seinäjoen kaupunki, Tampereen kaupunki, Vaasan kaupunki, Vantaan kaupunki, Vesilahden kunta ja Ylöjärven kaupunki.

Helsingin ja Tampereen välisen raideyhteyden merkitys on nähty alueellista ulottuvuuttaan huomattavasti laajempana ja sillä on suuri vaikutus Tampereelta länteen, pohjoiseen ja itään jatkuvien yhteyksien kehitysnäkymiin.

Perustettavan yhtiön tarkoituksena on edistää Helsingin ja Tampereen välisen Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta kulkevan raideyhteyden suunnittelua rakentamisvalmiuteen asti.

Kommentoi

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi.