Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttö­kokemuksen parantamiseksi. Lisätietoja.
Etusivu Uutiset KS-digi Tapahtumat Boksi Kuvat Blogit Ajankohtaista

Yksi opettaja ja 30 lasta – Mölyn, metelin ja melun vastalääkkeenä on huumori

Kirkkoharjun koulun 4 C:llä on eniten oppilaita koko kaupungissa, yhteensä 30 oppilasta.

Uutiset - 23.11.2018 kello 6.30
Kangasalan Sanomat/Anu Ritvanen
Yksi opettaja ja 30 lasta – Mölyn, metelin ja melun vastalääkkeenä on huumori
4 C:llä on hyvä yhteishenki. Edessä Cecilia, Silja, Emil ja Valtteri. Seuraavassa rivissä Lumi, Ilmari, Lauri ja Minttu.

Sen sijaan että ryhtyisimme säälimään lapsiparkoja tai opettajaressua, tarkastelemme asiaa myönteisen humoristisesta vinkkelistä.

Rehtori Timo Santamäen mukaan iso ryhmä vaatii sekä oppilailta että opettajalta erityistaitoja. Opiskelun täytyy sujua, vaikka näkösällä olisi 29 kaveria. Myös opettajan korvissa täytyy olla suodatusominaisuuksia.

– Kolmasluokkalaiset ovat kirkasäänisiä ja spontaaneja, heleitä ääniä riittää, rehtori tietää.

Suuressa viisaudessaan rehtori valitsikin toissa vuonna muodostetun luokan luotsiksi luokanopettaja Olli Vesisenahon. Ohjaajaa ei ole, ja erityisopettaja vierailee vain kahdella tunnilla viikossa.

– Kokoonpano on mietitty, koko ikäluokan nimiä ei vain voi laittaa hattuun ja ravistaa, Vesisenaho virnistää.

Oppilaiden mukaan isossa ryhmässä on paljon kavereita ja hyvä luokkahenki.

– On enemmän synttäreitä, jolloin saa enemmän karkkia, pari veijaria mainitsi lappukyselyssä.

Opettajankin iloksi 4 C:läiset ovat mukavia ja positiivisia.

– Työpareja voi sekoittaa monipuolisemmin, kun joukossa on monenlaisia persoonia, Vesisenaho toteaa.

Oppilaat mainitsivat huonoiksi puoliksi metelin, mölyn, melun tai äänet. Ja onhan sitä, kun kaikilla on suu, kädet ja jalat, joilla voi tuottaa kirjavan äänimaailman.

– Kaikki eivät ole vielä huomanneet että kaverille voi puhua innostuneesti muutenkin kuin huutamalla, Vesisenaho naurahtaa.

Pyöreiden pöytien ritarit ja neidot pääsevät läheisiin kosketuksiin toisiinsa, jos täytyy lähteä yhtä aikaa liikkeelle. Ja joskus täytyy. Ainakin syömään.

Jokaisen koulutarvikkeet pidetään laatikostossa luokan perällä.

– Siinä tulee mukavasti liikettä, jaksaa paremmin keskittyä, opettaja arvelee.

Opettaja on päässyt kehittämään organisointikykyään ja nopeuttaan, jotta liikunta- ja musiikkitunneille saadaan jokin tolkku.

Liikuntatunnilla kentälliset täyttyvät nopeasti. Opettaja keksii sitten vuoroaan odottaville jotain tekemistä näyttämöllä, koska jonottaminen opettaa vain jonottamista.

Pelivoimaa löytyy, ja siksipä 4 C on voittanut monia luokkaotteluita.

– Ollaan hyviä urheilussa ja voitetaan, pojat mainitsivat plussaksi, ja taas yhteishenki kohenee.

Kuvitelkaa musiikkitunti ja bändisoitto. Pedagogisesti on hyvä, että nokkahuiluja, lyömäsoittimia ja ukuleleja on kaikille riittävästi – korvat voivat olla toista mieltä. Tablettitietokoneita on onneksi vain puolelle luokkaa.

Vesisenaholla on kyllä jokin aavistus, että pienemmässä ryhmässä hän voisi antaa itsestään enemmän. Toisaalta asiat eivät mene liian henkilökohtaisiksi, ja introvertit saavat halutessaan olla rauhassa opettajalta.

Lukukaudet ovat erilaisia samallakin jengillä.

– Kaikissa tapahtuu kasvua, eikä se kaikki ole positiivista tuntikäyttäytymisen kannalta, Vesisenaho naurahtaa oppilaiden murrosikää odotellessa.

Ammattitaidolla selvitään monenlaisista tilanteista, mutta yksi keino on ylitse muiden.

– Huumori laukaisee tilanteita ja auttaa myös yhteishengen luomisessa, Vesisenaho sanailee.

Vaikka tokihan opettaja voisi viljellä huumoria hieman pienemmässäkin ryhmässä ja suuremmassa tilassa.

Kommentoi / Keskustele aiheesta

Kangasalan Sanomat edellyttää, että verkkokeskustelu käydään asiallisesti ja hyvässä hengessä. Poistamme kommentit, joissa loukataan ihmisarvoa, yllytetään rikokseen, rasismiin tai jotka ovat muutoin sopimattomia tai hyvien journalististen tapojen vastaisia.

~
Takaisin ylös