Koti Pääkirjoitus Yrittäjyyden uudet ideat

    Yrittäjyyden uudet ideat

    0

    Viime aikoina on puhuttu paljon kuntien velvollisuuksista, joita on laskettu olevan pitkälti yli viisisataa. Talouden kiristyessä maan hallitus on ilmoittanut, että kuntien velvollisuuksia karsitaan lähivuosina raskaalla kädellä.

    Kun oikein tutkitaan, kunnista löytyy varmasti monenlaisia toimintoja, joista se voi luopua. Sehän ei tarkoita, että itse asia häviäisi, vaan että tulevaisuudessa kyseinen toiminto tuotetaan uudella tavalla, esimerkiksi yksityisen yrittäjän toimesta.

    Tämä luo aivan uusia mahdollisuuksia kehitellä uudenlaista yritystoimintaa myös Kangasalla. Ja kun kilpaillaan terveesti yritysmaailman lakien mukaisesti, pysyy toiminnon laatu ja hinta kohdallaan ihan luonnostaan.

    Yrittäjäjuhlassa lauantaina puhunut vt. kunnanjohtaja Jarmo Kivineva toivoi paikallisilta yrittäjiltä rohkeutta uudenlaiseen yrittäjätoimintaan. Kivineva kannusti esittämään myös kunnalle uudenlaisia ideoita palvelutuotannon järjestämiseksi.

    Tässä Kivineva osui erään hyvin tärkeän asian ytimeen. Avainsanat ovat rohkeus ja uudenlainen.

    Maailma ympärillä muuttuu ja yritystoiminta sen myötä. Joillakin onnellisilla yrittäjillä varauskirjat pullistelevat ilman, että he tekevät sen eteen yhtään mitään muuta erityistä kuin normaalia arkipäiväistä työtään omalla tavallisella tavallaan. Toisilla taas kassa ammottaa tyhjyyttä, eikä uusia asiakkaita tunnu löytyvän.

    Miksi ihmeessä hyvä ei voi jakautua tasapuolisesti kaikille? Täysin tyhjentävää vastausta on tähän vaikea antaa, mutta vaikuttaa siltä, että menestyvien yritysten takaa löytyy positiivisia, rohkeita ja innovatiivisia ihmisiä.

    Sellaisia, jotka huonolla hetkellä etsivät kehittymisen kohdetta omasta toiminnastaan, eivätkä suuntaa liikaa huomiota ympärillä vellovaan tilanteeseen, esimerkiksi taloudelliseen laskukauteen.

    Väheksyä ei sovi myöskään uusia yrittämisen välineitä. Nykypäivänä yrittäjän on osattava toimia myös verkossa, eivätkä ajantasaiset verkkosivut ole ainoa juttu. Jo nyt on olemassa menestystarinoita, joita on edesautettu esimerkiksi sosiaalisen median avulla.

    Keskeistä on kuitenkin löytää se kaikkein omin juttu. Jokin sellainen palvelu tai tuote, jota tullaan kauempaakin hakemaan.

    Tässä tilanteessa, jossa esimerkiksi kansainväliset verkkokaupat rynnivät ihan kaikkialle, myös Kangasalle, on pakko uskaltaa erottua massasta ja irrottautua ikiaikaisista toimintatavoista.

    Kommentoi

    Kirjoita kommenttisi
    Kirjoita nimesi tähän