Mielen päältä – Sujuvan joukkoliikenteen Kangasala

0

Kangasalan Kokoomus julkaisee kevään aikana Mielen päältä -nostoissa kapunginvaltuutettujensa sekä kuntavaaliehdokkaidensa kirjoituksia ja keskustelunavauksia ajankohtaisista aiheista.

Kuluvan valtuustokauden aikana Kangasala on panostanut merkittävästi joukkoliikenteeseen, ja
olen voinutkin olla ylpeästi kangasalalainen Tampereen kaupunkiseudun
joukkoliikennelautakunnassa. Vuorotarjontaa on lisätty, Tampere on tavoitettavissa nopealla
Lahdentien yhteydellä ja liityntäpysäköinnistä on tehty kätevä tapa välttää ruuhkat ja hypätä
Nyssen kyytiin. Tehty työ on selvästi ollut oikeaa, koska Kangasalla tehdyt matkat olivat vuoden
takaisessa tarkastelussa nousseet yli 50 prosentilla.


Ratikan liikennöinti lähestyy ja sen vuoksi on tehty isoja muutoksia linjastoon ja reitteihin. Myös
Kangasala saa syöttölinjan ratikalle ja elokuusta alkaen Kangasalan keskustasta pääsee
Tampereelle jopa 7,5 minuutin välein. Yhtä lailla Vatialan alueen tiheästä vuorotarjonnasta on
pidettävä kiinni. Tiivisti asutetusta nauhataajamasta on tärkeä olla tiheät ja sujuvat
joukkoliikenneyhteydet, jotta yhä useammin bussi olisi omaa autoa houkuttelevampi vaihtoehto.
Ympäristö kiittää, kun yksityisautoja on teillä vähemmän.


Valitettavasti koronakriisi on haastanut voimakkaasti myös joukkoliikennettä, koska
matkustajamäärät ovat pudonneet merkittävästi. Viime keväänä epidemian iskiessä Suomeen
matkustajamäärät putosivat Kangasalla jopa 70 prosentilla. Tänä päivänä tilanne on jonkin verran
palautunut, mutta olemme edelleen kaukana joukkoliikenteen normaalista käyttäjämäärästä.
Ikäviäkin päätöksiä on siksi tälle keväälle jouduttu tekemään, vuorotarjontaa ja yöajan liikennettä
vähentämään, jotta liikennöintikustannuksia on saatu pienemmiksi. Suurilta hinnankorotuksilta
kuitenkin onneksi vältyttiin.


Kun koronaepidemiasta selvitään ja yhteiskunta palaa takaisin normaalimpaan tilaan, kannustan
kaikkia jälleen palaamaan Nyssen matkustajiksi. Kun on entistä enemmän matkustajia, on myös
enemmän lipputuloja, joilla palvelutasoa pitää yllä ja laajentaa. Tämä pätee myös alueille, joilla
joukkoliikenneyhteydet eivät vielä ole toivotulla tasolla. Kehittäminen on mahdollista vain, jos on
joukkoliikenteen käyttäjiä. Tyhjillä busseilla ajaminen ei ole järkevää. Pitkän aikavälin tavoitteena
tulee myös olla joukkoliikenteen selvästi edullisemmat hinnat. Jatkuvat lippujen hintojen
korotukset eivät ole oikea tie joukkoliikenteen houkuttelevuuden lisäämisessä. Uskon, että
taistelussa liikenteen päästöjen vähentämiseksi porkkana joukkoliikenteen käyttäjille on parempi
kuin keppi yksityisautoilijoille. Tästä syystä me Kokoomuksessa haluamme Kangasalan profiloituvan sujuvan joukkoliikenteen kaupunkina. Meidän tulee panostaa entisestään tiheisiin
joukkoliikenneyhteyksiin ja liityntäpysäköintiin sekä edistää esimerkiksi lähijunaliikenteen
käynnistymistä ja seuturatikkahanketta tulevalla valtuustokaudella.

Saana Vahvelainen

Kommentoi

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi.