Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttö­kokemuksen parantamiseksi. Lisätietoja.
Etusivu Uutiset KS-digi Tapahtumat Boksi Kuvat Blogit Ajankohtaista
Paikalliset palvelut keskeisellä paikalla osoitteessa kauppaympyra.fiPaikalliset palvelut keskeisellä paikalla osoitteessa kauppaympyra.fi

Kunta aloitti systemaattisen laskujen perinnän

Uutiset - 10.11.2017 kello 13.31
Kangasalan Sanomat

Joitakin kuntalaisia on hämmentänyt kunnalta saadut maksumuistutukset tai maksuvaatimukset, joissa maksun saajana on Intrum Justitia.
Laskun saaneet ovat epäilleet huijausta tai laskutusvirhettä.
– Kummastakaan ei ole kysymys, vaan kunta on aloittanut systemaattisen perinnän, jonka toteuttaa perintäyhtiö Intrum. Aiemmat järjestelmät eivät ole mahdollistaneet tätä, kunnan laskentapäällikkö Reetta Kotovaara-Tavasti selvittää.

Ensimmäiset Intrumin maksumuistutukset ja -vaatimukset lähtivät asiakkaille marraskuun alussa.
– Mitä luultavimmin joukossa ei ole juurikaan virhelaskuja. Yksittäisiä, esimerkiksi vanhoihin hyvityslaskuihin liittyviä virheitä voi ilmetä ja ne selvitetään tapauskohtaisesti.
– Jos lasku, maksumuistutus tai maksuvaatimus on aiheeton, velkominen keskeytetään, eikä se aiheuta laskun saajalle lisätoimia. Jos saatava on edelleen avoimena, asiakkaan tulee maksaa se Intrumin ilmoittamalle tilinumerolle.

Kotovaara-Tavasti huomauttaa,  että maksumuistutukset eivät ole perintää, vaikka kirjeen lähettäjänä on perintäyhtiö. Aiemmin samanlaisia maksumuistutuksia lähetti kunta.
– Intrumin kirjeessä näkyy vain laskun numero, ei sitä, mitä kunnan tuottamaa palvelua muistutus koskee. Ymmärrän, että tämä hämmentää.
– Jatkossa, kun perintä on systemaattista ja jatkuvaa, maksumuistutukset tulevat nopeassa tahdissa, jolloin asiakkaan on helpompi muistaa, mitä muistutus tai vaatimus koskee.

Kotovaara-Tavastin mukaan nyt lähetetyt maksuvaatimukset ulottuvat taannehtivasti reilun vuoden taakse. Niistä on jo aiemmin tänä vuonna lähetetty maksumuistutus.
– Perintäyhtiöltä tuleviin kirjeisiin on reagoitava jollakin tavalla, koska perintäprosessi jatkuu niin kauan kuin saatava on avoinna. Alkuperäisen laskun sisältöä koskevissa kysymyksissä kannattaa ottaa heti yhteyttä KuntaPro Oy:n myyntireskontranhoitajaan.

Kangasalan kunnan laskutusjärjestelmän muutoksen yhteydessä laskutuksessa oli keväällä häiriötä. Niille asiakkaille, joita häiriö koski, lähetettiin paperiset laskut uudelleen saatekirjeen kera.
– Kokonaisuuteen nähden ongelmat ovat koskettaneet rajoittunutta asiakasmäärää, mutta ovat toki valitettavia, Kotovaara-Tavasti sanoo.

Lisätietoja maksukehotuksesta tai alkuperäisestä laskusta voi tiedustella KuntaPro Oy:n myyntireskontranhoitajalta p. 050 327 8182 tai  050 327 7231. Jos perintäyhtiön lähettämissä kirjeissä ilmenee uusia epäselvyyksiä, asiasta tiedotetaan kunnan internetsivuilla.

Lähetä tekstari!
Kommentoi / Keskustele aiheesta
13.11.2017 kello 10.05
KAMREERIIlmoita
Törkeää toimintaa Kangasalalta käyttää veroparatiisiyhtiötä perinnässä kun on olemassa kotimainenkin vaihtoehto Kuntaperintä jonka kunnat ja kaupungit omistavat. Tulee kaikki verotkin maksetuksi kotimaahan eikä veropartiiseihin, pikkasen pitäis ajatella virkamiesten ja politikoiden meidän kaikkien tulevaisuutta
14.11.2017 kello 22.04
Maria RautioIlmoita
Ja pelkkää huijausta ettei muka virhelaskuja. Kiva kun vanhukset varmaan maksaa yhtään miettimättä tuollaiset. Törkeää käytöstä tulevalta kaupungilta.
16.11.2017 kello 09.17
ihme valitustaIlmoita
Sanoisin että pahemmin olisi asiat jos perintää ei suoritettaisi ja erääntyneet laskut jäisivät näin ollen kaikkien kuntalaisten maksettavaksi.
Lähetä tekstari!
~
Takaisin ylös