Mainos

Lakimiehen vinkit: Huomioi nämä 5 asiaa myydessäsi auton autoliikkeelle

Auton myynti autoliikkeelle

Kun myyt autosi autoliikkeelle, kauppaan soveltuvat erilaiset säännökset kuin ostaessasi auto autoliikkeeltä. Tavallisesti tällainen tilanne on käsillä esimerkiksi silloin, kun vaihdat autosi autoliikkeen kautta toiseen. Vaihtokaupassa tapahtuukin tosiasiassa kaksi erillistä kauppaa. Ensin myyt vanhan autosi autoliikkeelle ja sen jälkeen uudella kaupalla ostat auton autoliikkeeltä. Näihin kauppoihin soveltuvat kuitenkin eri lait. Sovellettava laki vaikuttaa olennaisesti kauppaan esimerkiksi virhetilanteessa. Tässä artikkelissa käydään läpi viisi tärkeää asiaa, jotka sinun on hyvä tietää, kun myyt autosi autoliikkeelle.

1.    Kuluttajansuojalaki vai kauppalaki?

Kun myyt autosi yksityishenkilönä autoliikkeelle sinun on hyvä huomioida, mitä lakia autosi kaupassa sovelletaan. Ostaessasi auton autoliikkeeltä kauppaan sovelletaan kuluttajasuojalakia. Sen sijaan, kun myyt autosi autoliikkeelle kauppaan sovelletaankin kauppalakia.

Kuluttajasuojalakia sovelletaan kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välillä, kun ostajana on kuluttaja ja myyjänä elinkeinonharjoittaja. Kuluttajansuojalain tarkoituksena on suojata kuluttajaa sopimuksen heikompana osapuolena. Kuluttaja on autoliikkeeseen verrattuna heikommassa asemassa, sillä autoliikkeellä on tavallisesti esimerkiksi enemmän tietoa kaupan kohteena olevasta autosta. Lisäksi autoliike on usein taloudellisesti kuluttajaa paremmassa asemassa. Kuluttajansuojalaki on pakottavaa lainsäädäntöä. Se tarkoittaa, etteivät osapuolet voi poiketa lain säännöksistä omalla sopimuksellaan. Sopimusehto, joka on kuluttajansuojalain vastainen, on mitätön. 

Sen sijaan, kun myyjänä on kuluttaja ja ostajana elinkeinonharjoittaja, sovelletaan kauppaan kauppalakia. Tällöin kuluttaja ei ole lain silmissä samalla tavalla heikommassa asemassa, kuin toimiessaan ostajana. Myyjänä olevalla kuluttajalla on usein esimerkiksi hyvin tietoa kaupankohteena olevasta autostaan. Kauppalaki lähteekin siitä ajatuksesta, että kaupan osapuolet ovat samalla tasolla. Kauppalaki on tahdonvaltaista lainsäädäntöä. Se tarkoittaa, että osapuolet voivat vapaasti keskenään sopia toisella tavalla, kuin laissa on kirjoitettu.

2.    Milloin autokaupassa on virhe?

Sovellettavan lain lisäksi sinun on hyvä tietää, milloin autokaupassa on virhe. Kauppalain mukaan kaupan kohteena olevan auton tulee vastata sitä, mitä osapuolet ovat siitä sopineet. Jos autosta ei ole sovittu muuta, kauppalain mukaan autossa on silti virhe silloin, jos sitä ei voi käyttää siihen tarkoitukseen, johon autoja yleensä käytetään. Lisäksi autossa on virhe, jos se ei vastaa niitä tietoja, jotka myyjä on antanut autosta, sen ominaisuuksista tai käytöstä ennen kaupantekoa, jos näiden tietojen voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan.

Kauppalain mukaan auto voidaan myös myydä ’’sellaisena kuin se on’’ – ehdon kanssa. Ehdon tarkoitus on kertoa ostajalle, että auto myydään sellaisena, kuin se kaupantekohetkellä on eli siinä mahdollisesti olevien virheiden kanssa. Ehdosta riippumatta autossa on kuitenkin virhe, jos myyjä laiminlyö velvollisuuden antaa ostajalle auton ominaisuuksista tai käytöstä olennaisia tietoja. Edellytyksenä on, että myyjän voidaan itse olettaa tienneen näistä tiedoista ja ostajalla on ollut perusteltu odotus saada tiedot. Lisäksi laiminlyönnin tulee olla sellainen, että sen voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan. Autossa on myös virhe, jos se on olennaisesti huonommassa kunnossa kuin ostajalla on sen hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen ollut perusteltua aihetta edellyttää.

Myydessäsi autosi autoliikkeelle sinun kannattaa siis huomioida tarkasti, että auto vastaa sitä, mitä olette ostajan kanssa sopineet. Lisäksi sinun kannattaa laatia kauppakirja eli sopimus kaupan sisällöstä. Siinä kannattaa mainita kaikista sovituista seikoista. Esimerkkinä voidaan mainita tilanne, jossa myyjälle on kerrottu jostakin autossa olevasta viasta ennen kaupantekoa. Tällainen on hyvä mainita myös kauppakirjassa, jotta myyjä ei voi myöhemmin vedota siihen, ettei olisi saanut tietoa viasta. Lisäksi sinun tulee antaa autosta ja sen ominaisuuksista autoliikkeelle olennaiset tiedot. Muussa tapauksessa autokaupassa saattaa olla virhe, josta voit joutua vastaamaan.

3.    Kuka vastaa virheestä ja kenellä on näyttövelvollisuus?

Kun myyt autosi autoliikkeelle sinun on hyvä myös ymmärtää, milloin voit joutua myyjänä vastuuseen auton virheellisyydestä. Kauppalain mukaan myyjä vastaa auton virheestä, jos se on ollut autossa jo kaupantekohetkellä. Huomiota on kuitenkin syytä kiinnittää siihen, että myydessäsi autosi autoliikkeelle, asiaan ei sovelleta kuluttajansuojalain niin sanottua ’’vuoden sääntöä’’. Vuoden säännön mukaan, mikäli virhe ilmenee autossa ensimmäisen vuoden kuluessa siitä, kun ostaja sai auton hallintaansa, katsotaan virheen olleen autossa jo kaupantekohetkellä. Kauppalaissa ei ole tällaista sääntöä ostajan suojaksi.

Kun ostaja vetoaa virheeseen, sinun on lisäksi hyvä tietää, kenen tulee esittää näyttö virheestä. Toisin sanoen, kenellä on näyttövelvollisuus. Kun myyt autosi autoliikkeelle, asiaan ei sovelleta kuluttajansuojalain niin sanottua ’’käännettyä näyttövelvollisuutta’’, jossa myyjän tulee esittää näyttö siitä, että virhe ei ollut autossa jo kaupantekohetkellä. Käännetty näyttövelvollisuus on ankara myyjää kohtaan. Koska kauppalaki ei sisällä tätä käännettyä näyttövelvollisuutta ostajan suojaksi, on ostajan velvollisuus osoittaa, että virhe on ollut autossa jo kaupantekohetkellä. 

Näin ollen myydessäsi autosi autoliikkeelle ja autoliikkeen vedotessa virheeseen, on autoliikkeen vastuulla näyttää, että virhe on ollut autossa jo kaupantekohetkellä. Tällainen näyttö voi olla esimerkiksi ennen kaupantekoa otettu valokuva tai kaupantekoa edeltänyt katsastusraportti. Mikäli autoliike ei pysty esittämään tällaista näyttöä, et myyjänä vastaa virheestä.

4.    Ostajalla on tarkastusvelvollisuus

Kauppalaki sisältää myös ostajan tarkastusvelvollisuuden, josta sinun on hyvä olla myyjänä tietoinen. Ostajan on kauppalain mukaan tarkastettava kaupan kohteena ollut auto hyvän tavan mukaisesti kaupanteon jälkeen niin pian kuin olosuhteet sen sallivat. Hyvän tavan mukaisuus tarkoittaa käytännössä tarkastuksen laajuutta ja huolellisuutta, joka voi vaihdella kaupan yksityiskohtien perusteella. Esimerkiksi autoliikkeeltä, jolla on alan asiantuntemusta, voidaan vaatia tarkastuksessa enemmän huolellisuutta kuin yksityishenkilöitä, jolta puuttuu erityinen autojen tuntemus. Kauppalain mukaan ostaja ei saa vedota sellaiseen virheeseen, josta hänen täytyy olettaa tienneen kauppaa tehdessään.

Myydessäsi autosi autoliikkeelle, autoliikkeen tulee siis tarkastaa auto kaupanteon jälkeen niin pian kuin mahdollista. Ostajalla ei kuitenkaan ole velvollisuutta tarkastaa autoa ennen kaupantekoa, ellei siitä ole sovittu erikseen. Näin ollen sinun voi olla hyödyllistä sopia autoliikkeen kanssa auton tarkastuksesta ennen kaupantekoa. Tarkastuksen jälkeen autoliike ei voi vedota sellaiseen virheeseen, joka sen olisi pitänyt tarkastuksessa huomata.

5.    Reklamaatio on tehtävä kohtuullisessa ajassa

Kauppalain mukaan virheen ilmetessä ostajalla on velvollisuus tehdä reklamaatio eli virheilmoitus kohtuullisessa ajassa. Muutoin hän ei saa vedota virheeseen. Kohtuullista aikaa ei kuitenkaan ole määritelty kauppalaissa. Tämä kohtuullinen aika voi myös vaihdella riippuen esimerkiksi kaupankohteesta ja siitä, kuka on ostajana. Mikäli ostajana toimii elinkeinonharjoittaja, hänelle voidaan yleensä asettaa ankarammat vaatimukset reklamaation kohtuulliselle ajalle. Huomioi siis, että kun myyt autosi autoliikkeelle, autoliikkeen tulee tehdä sinulle virheilmoitus kohtuullisessa ajassa siitä, kun he saivat auton hallintaansa.

Kirjoittanut:

Veera Saari
Lakimies, OTM
+358 45 7877 3353
veera@lakilehtonen.fi
https://lakilehtonen.fi/

Laki Lehtonen on Suomen johtava kuluttajariitoihin erikoistunut lakitoimisto. Riidan kohteella ei ole lainsäädännön kannalta suurta merkitystä, mutta olemme parhaimmillamme teknisissä asioissa, kuten autoissa, moottoripyörissä, veneissä, asunnoissa ja remonteissa. Avustamme kuluttajariidoissa sekä yrityksiä että kuluttajia.

KategoriaMainos

Kommentoi

Lähettämällä kommentin, olet lukenut ja hyväksynyt kommentointiin liittyvät säännöt sekä tietosuojaselosteen.