Mainos

Toimi näin, jos käytetty auto hajosi heti oston jälkeen

Mitä tehdä jos auto hajoaa heti kauppojen jälkeen?

Oletko juuri ostanut käytetyn auton, ja se onkin hajonnut pian kaupanteon jälkeen? Autokaupassa saattaa olla myyjän vastuulla oleva virhe. Tilanne voi aiheuttaa huolta, mutta oikeiden toimenpiteiden avulla voit suojata itseäsi ja varmistua siitä, että asia etenee oikealla tavalla. Tässä artikkelissa jaamme vinkkejä siitä, miten toimia, jos kohtaat tällaisen tilanteen.

1. Ilmoita virheestä myyjälle

Ensimmäinen askel on ilmoittaa virheestä myyjälle. Virheilmoitus, tuttavallisemmin reklamaatio, kannattaa tehdä kirjallisesti esimerkiksi sähköpostitse. Silloin se on helposti saatavilla, jos tilanne etenee riitaiseksi. Voit käyttää apunasi esimerkiksi kilpailu- ja kuluttajaviraston nettisivuilta löytyvää reklamaatioapuria. Reklamaatio voi kuitenkin olla myös muunlainen vapaamuotoinen ilmoitus viasta. Tärkeää on, että kerrot ilmoituksessa viasta ja toimitat ilmoituksen myyjälle mahdollisimman pian virheen havaittuasi.

Reklamaation yhteydessä on hyvä myös esittää vaatimus myyjälle. Myyjällä voi olla velvollisuus korjata virhe ilman, että siitä aiheutuu sinulle kustannuksia. Kannattaa siis vaatia myyjää korjaamaan auto kuluitta. Lisäksi, mikäli virhe on vähäistä suurempi, voit vaatia autokaupan purkamista.

2. Vie auto vikadiagnoosiin

Seuraavaksi sinun kannattaa viedä auto vikadiagnoosiin eli toisin sanoen tutkituttaa auton viat. Voi itse valita vikadiagnoosia varten puolueettoman korjaamon, jolle haluat autosi viedä. Korjaamo pystyy tunnistamaan tarkasti auton ongelmat, jotta todella tiedetään, mikä autossa on vialla.
Vikadiagnoosissa korjaamo tutkii auton huolellisesti ja dokumentoi siinä havaitut viat. Sinun kannattaa kuitenkin mainita korjaamolle, ettei autoa saa korjata, mikäli siitä ei ole myyjän kanssa sovittu. Vikadiagnoosissa ainoastaan tutkitaan auton viat, ei korjata niitä.
Vikadiagnoosin yhteydessä sinun voi olla hyödyllistä pyytää korjaamoa antamaan myös arvion vikojen korjauskustannuksista. Tutkinnan päätteeksi saat korjaamolta vikadiagnoosin eli asiakirjan, johon viat on listattu. Sinun kannattaa toimittaa siitä kopio myyjälle.

3. Ota yhteyttä asiamieheen tai kuluttajaneuvontaan

Jos et saa tyydyttävää vastausta myyjältä tai tarvitset lisäohjausta, harkitse yhteydenottoa asiamieheen tai kuluttajaneuvontaan. He voivat tarjota sinulle tietoa oikeuksistasi ja neuvoja siitä, miten edetä tilanteessa. Asiantuntijan apu voi auttaa sinua selvittämään tilannetta ja puolustamaan oikeuksiasi tehokkaammin.

Ota yhteyttä Laki Lehtosen maksuttomaan neuvontaan.

Sisältöä ei voida näyttääEvästeasetuksesi estivät tämän sisällön latautumisen. Nähdäksesi sisällön, sinun on annettava suostumus sosiaalisen median upotusten (YouTube, X/Twitter, Instagram, Facebook) käyttöön. Voit muuttaa suostumustasi painamalla tästä.

Kirjoittanut:

Veera Saari
Lakimies, OTM
+358 45 7877 3353
veera@lakilehtonen.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy


Laki Lehtonen on Suomen johtava kuluttajariitoihin erikoistunut lakitoimisto. Riidan kohteella ei ole lainsäädännön kannalta suurta merkitystä, mutta olemme parhaimmillamme teknisissä asioissa, kuten autoissa, moottoripyörissä, veneissä, asunnoissa ja remonteissa. Avustamme kuluttajariidoissa sekä yrityksiä että kuluttajia.

KategoriaMainos

Kommentoi

Lähettämällä kommentin, olet lukenut ja hyväksynyt kommentointiin liittyvät säännöt sekä tietosuojaselosteen.